Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol (Hundraaringen som klev utgenom fonstret och forsvann)

Knižný debut švédskeho autora Jonasa Jonassona Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol sa krátko po svojom vzniku v roku 2009 stal svetovým bestsellerom a vlani jeho slovenský preklad zaujal aj slovenských čitateľov. V týchto dňoch nám distribučná spoločnosť Magic Box Slovakia predstavuje jeho filmovú podobu.

Pod film sa ako režisér a spoluscenárista  podpísal Felix Herngren (1967) švédsky herec, režisér, scenárista a producent. Jeho meno sa  spájalo až do vlani predovšetkým s tvorbou a produkciou úspešných reklám a  televíznych projektov. Vďaka spomínanému titulu  je dnes režisérom „najdrahšieho filmu v histórii švédskej kinematografie“

Hrdinom  a zároveň rozprávačom príbehu je  Allan Karlsson (Robert Gustafsson). V deň  osláv svojich stých narodenín  utečie z domova dôchodcov a ako to už máva vo zvyku, ocitne sa  zrazu v situácii, že s novými priateľmi (je medzi nimi i majiteľka niekdajšej cirkusovej slonice) uniká pred  skupinou mafiánov i políciou a medzitým spomína na  minulosť. Hoci aj na to, ako  sa so školou síce rozlúčil ako deväťročný, ale  získal široké znalosti z oblasti výroby výbušnín, pochodil skoro celý svet a nechcene sa priplietol do historických udalostí 20.storočia. Napríklad  pomohol pri zostrojení atómovej bomby, skamarátil sa  s generálom Francom i Harry Trumanom , opíjal sa so Stalinom,  päť rokov strávil v gulagu ,a aj keď tvrdil, že sa chce vyhnúť politike, našla si ho a on  sa stal špiónom, pre istotu hneď dvojitým  agentom CIA i KGB..

Režisér sa rozhodol, pravdepodobne pre zhutnenie deja, vzdať  ázijskej línie – teda rozprávania o Allanovych vzťahoch s Čankajškovou či Mao Ce-tungovou manželkou alebo Kim Ir-senovym synom, prípadne o jeho pôsobení v Indonézii ( v závere knihy tam prežil  dokonca love story s  osemdesiatničkou Amandou).. Pridal  mu však  stretnutie s Gorbačovom a zjednodušil príbehy jednotlivých postáv, najmä neschopného policajného komisára Aronssona  (v pôvodine sa stane Allanovym priateľom) alebo ruského atomového fyzika  Popova. Mimochodom, pri čítaní  je Allan ,napriek všetkej svojej nevzdelanosti, neokrôchanosti a holdovaniu alkoholu, celkom sympatický chlapík, ktorý si ľahko získava ľudí  svojou ochotou každému  pomôcť. Vo filme  (najmä v mladších rokoch) tak vonkoncom nepôsobí.

Tým, čo všetko prežil a aké osobnosti ovplyvnil, Allan tak. trochu evokuje  spomienku na  amerického Foresta Gumpa. Lenže ten  prišiel s citovým  posolstvom nádeje  a odvahy nevzdávať sa, napriek problémom a postihnutiam a nad jeho  príbehom sa ľahúčko vznáša  pierko z  krídla vtáka,  možno anjela...   Švédsky Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol sa díva na svet optikou tohto storočia a absurdného humoru. Skôr pripomína film Nehanební bastardi. Je to ani nie Allanov príbeh, ale skladačka absurdných momentov z jeho života , prípadne ľudí, ktorých stretol. A by sme hovorili o posolstve,  skrýva sa  v tak často opakovanej  „mantre“ dneška, aby sme  veľa nemudrovali, netrápili sa minulosťou ani budúcnosťou, ale  žili prítomnosťou a vychutnávali si každý jej okamih.

Úspešné knihy vraj inšpirujú vznik úspešných filmov.  Filmoví producenti sú o tom presvedčení, ale diváci a kritici o tom  neraz pochybujú. Filmové adaptácie literárnych diel  síce  lákajú publikum do kina, ale zároveň  predstavujú  pre  tvorcov  výzvu, aby   sa vymanili z pút  iba  ilustrácie príbehu a vytvorili svojbytný opus, ktorý prekoná  knižnú predlohu.

To sa v tomto  prípade nestalo. Čo neznamená, že sa  priaznivci absurdného humoru  v kine nezabavia

Veď ako  mama vštepovala Allanovi: „Je to tak, ako to je, a bude tak, ako to bude.“

Autor: Elena Ťapajová