Temná charizma Adolfa Hitlera

Adolf Hitler, malý nevýrazný maliar so smiešnymi fúzami a odporne ulízanými mastnými vlasmi. Kto by predpokladal, že práve on si niekedy podmaní celé masy? Ako je možné, že tento smiešny pajác pôsobil na milióny ľudí ako mocný magnet? Na túto zásadnú otázku hľadá odpoveď Laurence Rees vo svojej novej knihe.

Anglický historik Laurence Rees nám v knihe Temná charizma Adolfa Hitlera s podtitulom Cesta do pekla podáva obraz o tom, akým spôsobom sa mohol Adolf Hitler dostať k moci a aké udalosti mu k tomu dopomohli. Vytvára akúsi mapu rôznych dôvodov jeho „úspechu“, pričom obzvlášť veľkú pozornosť upriamuje predovšetkým na jeho charizmu. Na jeho oči, z ktorých doslova šľahali plamene a pred ktorými nebolo úniku. V jeho prítomnosti ste cítili, ako vám jeho pohľad každú sekundu spaľuje bunku po bunke, myšlienku za myšlienkou…

Laurence Rees sa nezameriaval len na to, ako si Hitler budoval obrovskú dôveru nemeckého ľudu, ale aj na to, ako si ju vedel udržať. Dnes je už takmer nepochopiteľné, ako muž s výrazom diabla, neschopný akéhokoľvek súcitu či lásky, dokázal sfanatizovať tak obrovské masy ľudí. Jedno je však isté, tajomstvo jeho úspechu v sebe nesie neuveriteľnú mágiu.

Kniha je napísaná s nadhľadom. Dozvedáme sa aj o udalostiach, ktoré sa v tom čase diali s povolením samotného vodcu – holokaust, nacistický vpád do Sovietskeho zväzu, rozpútanie druhej svetovej vojny... Autor postupne odkrýva holé fakty o začiatkoch jeho kariéry až po samotný pád do rúk zubatej. Jeho úspech závisel najmä od tohto presvedčenia: „Celý môj život možno v skratke vystihnúť ako neprestajné úsilie presviedčať druhých.” Presviedčacie metódy Adolfa Hitlera boli ohromujúce. Miestami som mala pocit, že je geniálny. Čaro Hitlerovej osobnosti spočívalo vo vlastnom skalopevnom presvedčení, že všetko pôjde podľa plánu.

„Odvaha rozhodnutia neznamená konať za každú cenu. Odvaha rozhodnutia spočíva jednoducho v tom, nezaváhať, keď vám vnútorný hlas káže konať.”

Kniha je pre čitateľa zostavená pochopiteľne a svižne, nezaťažuje prílišnými podrobnosťami, pričom však nezabúda všetko obhájiť. Riadky knižky žijú hlavne vďaka citáciám pamätníkov, úryvkom z historických kníh alebo rozhovorov. Nie je to čítanie výsostne len pre historikov, kniha nám totiž ponúka aj vzrušujúcu exkurziu do mysle Adolfa Hitlera so všetkými jeho vášnivými vzburami i prechodne pokojnými momentkami. Ako premýšľal? Uvedomoval si vôbec, aké dôsledky majú jeho rozhodnutia na generácie celého sveta? Ako dokázal využívať svoj dar reči na manipulovanie celého národa?

„Jeho slová letia ako šíp do svojho terča, dotýka sa každej otvorenej súkromnej rany, čím oslobodzuje masové podvedomie, vyjadruje najvnútornejšie túžby davu, hovorí mu to, čo túži najviac počuť.”

Dôležité je, že Laurence Rees neskáče z jednej témy na druhú, ale dodržuje istú chronologickosť. Plynule prechádza od úbohých začiatkov pustého života, cez výšiny jeho závratnej kariéry až po úplný pád. Niekedy autor spomenie aj udalosť, ktorá sa stala o niekoľko rokov skôr alebo neskôr, aby zdôraznil konkrétne myšlienky. Celé dielo je obohatené ilustráciami z druhej svetovej vojny, z ktorých miestami tuhne krv v žilách.

Titul je určený pre širšie publikum, opakuje známe fakty a udalosti, ale zobrazuje ich z rôznych uhlov. Nájdeme tu uhol pohľadu ľudí, ktorí stáli v Hitlerovej bezprostrednej blízkosti, ale aj ľudí, ktorí prežili hlad a zotročovanie v koncentračných táboroch. Zámerom autora bolo osloviť čo najviac čitateľov, aby sa poučili z minulosti, pretože história sa opakuje. Ľudia sa takmer vôbec nezmenili, aj v súčasnosti majú podvedomú túžbu inklinovať k nejakej vyššej moci, ktorej veria, že ich spasí a preberie zodpovednosť za všetky neprávosti tohto sveta. Knihu by som však jednoznačne neodporúčala čítať slabším povahám a ľudom s citlivým žalúdkom. Napríklad časti zobrazujúce zámerné vyhladzovanie Židov, zdravotne postihnutých jedincov či neľútostné sexuálne zneuživanie žien a dievčat nepatrí práve k príjemnému čítaniu…

Recenzoval: Nikol Karasová