Táňa Keleová-Vasilková - Priateľky

Táňa Keleová-Vasilková si na našom knižnom trhu rozhodne našla svoju cieľovú skupinu... A ja do nej rozhodne nepatrím. Napriek tomu som odhodila predsudky a zvedavo sa začítala do jej novinky Priateľky.

Táto kniha na 280-tich stranách sleduje životy troch žien. Hana, Marta a Táňa sú v mnohom rozdielne a každá z nich má svoje vlastné problémy a trápenia, no napriek tomu sa usilujú jedna druhú pochopiť a pomôcť si - veď sú priateľky. Ako trefne hovorí anotácia, spája ich napríklad "túžba po sebanaplnení a zmysluplnom živote. Hľadajú samy seba a popritom čosi strácajú a iné zasa nachádzajú, trápia sa aj tešia, jednoducho si so sebou vláčia balíček života naplnený rôznorodou zmesou".

Osobne neodporúčam zisťovať si podrobnosti o deji tejto knihy. Radšej sa nechajte prekvapiť. Prezradím už len toľko, že najväčší dôraz sa kladie na vzťahy, obzvlášť tie rodinné. Prostredníctvom našich troch priateliek sú vykreslené z viacerých perspektív. Jednotlivé životné osudy a problémy hlavných postáv autorka zachytila veľmi realisticky, bez zbytočných prikrášlení a zároveň bez prehnaného dramatizovania, čo kvitujem.

Na druhej strane môže byť spomínaný nedostatok drámy trochu dvojsečná zbraň. Nedostanete totiž tradičný príbeh s výrazným dejom, akciou či napätím. Ide skôr o akési úryvky zo života troch žien. Hlavné i vedľajšie postavy boli pritom vykreslené bez zbytočnej idealizácie, no - zrejme preto, že sa museli o pomerne stiesnený priestor "deliť" - ani jedna z nich sa mi nedostala celkom pod kožu.

Čo sa týka štýlu písania, nemôžem sa sťažovať, keďže sa kniha čítala ľahko a rýchlo. Hoci je písaná v tretej osobe, v texte možno nájsť myšlienky jednotlivých postáv a vôbec ich vnútorný svet, nechýbajú ani občasné metaforickejšie či umeleckejšie pasáže.

Osobne za najväčší klad tohto príbehu považujem fakt, že čitateľa donúti uvedomiť si, aké ľahké je "riešiť" cudzie problémy a zjednodušovať ich, zatiaľ čo pre obeť danej situácie veci vôbec nie sú také samozrejmé a čierno-biele. Táto kniha navyše jasne poukazuje na to, že sme všetci omylní a občas sa skrátka rozhodujeme nesprávne.

Aby som to zhrnula, Priateľky sú pre mňa zaujímavým žánrovým experimentom - knihu vnímam ako fajn čítanie, ibaže zároveň nič, čo by sa ma obzvlášť dotklo. Každopádne verím, že si svojich fanúšikov nájde a ak si získala vašu pozornosť, pokojne jej dajte šancu. Jej prečítanie vám nezaberie veľa času a možno budete napokon milo prekvapení. Odo mňa získava 3 hviezdičky.

Recenzovala: Kristína Smolková