Svet čelí hrozbe, ktorá nepozná hranice

Ak si občas pozriete či prečítate aktuálne spravodajstvo, je dosť možné, že na vás vyskočí správa o víruse, s ktorým svet momentálne bojuje. Každoročne je ľudstvo konfrontované s typom vírusu, o ktorom sme nedávno ešte nemali ani len tušenia. Odkiaľ sa tieto smrteľné katastrofy šíriace sa vzduchom berú?

NCoLV – túto skratku má vírus, s ktorým sa pasujú v štokholmskej nemocnici. Kritický stav pacientov spôsobuje vrásky na čelách lekárov a jedinou doposiaľ uzdravenou osobou je Hana – manželka Erica Söderqvista, profesora informatiky. Čím sa Hana odlišuje od ostatných pacientov? Má niečo, čo oni nemajú, alebo naopak? Na nájdenie odpovede a vyvinutie vakcíny spoločnosť Cryonordic potrebuje práve Haninu krv. Intuícia však Ericovi našepkáva, že s touto spoločnosťou niečo nie je v poriadku a v svojej mysli bojuje s podozrením, že sú jej členovia napojení na terotistickú skupinu. Potvrdí sa Ericovi jeho odhad? A neuvedie svoju ženu do nebezpečenstva tým, že bude dôverovať nesprávnym ľuďom?

„Krycie meno je Jawdah. Projekt Jawdah. Najprv nakazíme ľudí na západe, potom si počkáme na novinové články a paniku, ktorú rozpútajú. Náš PR tím prileje olej do ohňa a lobisti sa postarajú, aby sa problém spolitizoval. Následne rozšírime správu, že existuje vakcína, ktorú predáva jedine Cryonordic.“

Kniha čitateľa prekvapí krátkym a viac ako pútavým úvodom, počas ktorého je okamžite vtiahnutý do deja. Tento prológ je však zakrátko vystriedaný kapitolami, v ktorých sa prekonávajú obrovské vzdialenosti a v každom prostredí čitateľ stretne iné postavy. Chvíľu teda potrvá, kým sa v texte zorientuje a spojí si jednotlivé charaktery s daným miestom či situáciou, ktorá je okolo nich vytvorená. Je teda dosť možné, že prvé strany budete čítať s väčším sústredením a tým pádom o niečo dlhšie, ako je vaše obvyklé tempo. Akonáhle však prekonáte približne prvých 50 strán, nadobúdate pocit, že ste v príbehu ako doma.

Polemizovanie okolo vírusu nie je jediným motívom, ktorý kniha zachytáva. Jednotlivé postavy sú postavené pred zradu, obetu či sebazaprenie a okolnosti ich doženú priam k neľudským či nadľudským výkonom. Čitateľ sa dôsledkom toho stretne s väzniteľmi a rukojemníkmi, s trpiteľmi aj mocnými, no netrvá dlho a karta sa obracia.

Zatiaľ čo v predchádzajúcej knihe Mona mali hlavné slovo najmä Eric a Hana, v tomto príbehu do popredia vystupujú iné postavy, ktorým autor ponecháva rovnaký priestor. Občas sa v deji vyskytne spomienka, ktorá priamo odkazuje na udalosti v prvej časti, no myslím si, že k celkovému pochopeniu príbehu nie je potrebné prečítanie toho predchádzajúceho. Ak ste Monu už prečítali, znamená to pre vás menšie plus, hlavne sa vďaka tomu v deji rýchlejšie zorientujete a pochopíte vzťahové väzby, no určite táto skutočnosť nie je podmienkou.

Opisné časti tu striedajú také, v ktorých je viac dialógov, no celkovo je priamej reči v texte o trochu menej. Tento fakt však neuberá na akčnosti a dráme, ktoré sa nesú celým príbehom. Aj pasáže bez dialógov vedeli poriadne zamávať s dejom a posunúť ho o kusisko vpred. Často je čitateľ konfrontovaný s naozaj nekompromisným a drsným vývinom situácie.

„Odrazu akoby zastal čas. Vzduch naokolo zhustol a hlava muža stojaceho vedľa Tary explodovala. Telo končiace zakrvaveným krkom sa zviezlo na zem a stiahlo Taru so sebou. Tara začala hystericky kričať, no hlas tlmilo veľké bezvládne telo, ktoré ju celé zavalilo.“

Sinon nepredstavuje klasický detektívny príbeh. Na to je tu priveľa technológií, priveľa konšpirácie a akčných scén. Skôr by som túto knihu pomenovala ako element balansujúci medzi kriminálkou a miernym science-fiction. Ak sa do Sinon pustíte, rátajte s miernym zmätkom na začiatku, s poriadnou drámou uprostred a motívom vírusu, ktorý napádal spočiatku len počítače a potom sa dokázal preniesť do krvi človeka. Očakávajte násilie, akciu a nepredvídateľnosť.

Recenzovala: Sabina Walterová