Čtenářská recenze: Michal Viewegh - Případ nevěrné Kláry

Kniha Michala Viewegha Případ nevěrné Kláry, která se dočkala také zfilmování, jistě opět potěší širokou veřejnost. I v této se totiž setkáme s typickým lehkým Vieweghovým stylem, lehce erotickým pozadím a směsí banalit. Toho, kdo na literaturu neklade moc velké nároky tato kniha zajisté osloví.

Hlavními figurami příběhu jsou dva muži: svou ženou Klárou podváděný spisovatel, který požádá o pomoc majitele detektivní kanceláře. Od svého seznámení v sobě oba najdou sympatie, ovšem prozatím ještě netuší, že jejich přátelský vztah naruší právě ona nevěrná Klára. Příběh nás zavede tentokráte až do vzdálené Číny a ukáže nám další polohu lásky, rafinovanosti, přátelství a zrady.

Krásnou a mladou Kláru již nebaví život s celebritou, a tak je svému příteli nevěrná. Detektiv Denis její dobře skrývanou nevěru ale odhalí a po čase se i on stává obětí její krásy a rafinovanosti. Norbert se rozhodne koupit Kláře zájezd do Číny, na který pošle i Denise, aby ji sledoval i tam. Oba si exotiky užívají, ovšem po nějakém čase si Denis všimne, že je kdosi sleduje a dojde mu, že spisovatel Norbert plně nedůvěřuje ani jemu. Po návratu a při schůzce obou hlavních představitelů pouští Norbert Denisovi usvědčující video a protože je neskutečně zklamaný a zoufalý, tak Denise v závratu emocí zastřelí. Jediné, na co však Denis v poslední minutě svého života myslí je jeho drahé křeslo, které by se mohlo jeho krví poškodit…

Kniha je vlastně psána formou retrospektivního vyprávění detektiva Denise. To je jen občas přerušeno návratem k rámci příběhu a autor tak mistrně nechá prolínat více dějových rovin. Naproti tomu jsem nenáročnost této knihy viděla v častém „upozorňování“ čtenáře na to, co je realita a co je fikce a vypravěčský styl mi tak připadal trochu triviální.

Od Viewegha jsem četla již více knih a toto bylo dílo zdaleka ne nejlepší. I když čtivé a lehké, tak až příliš nenáročné. Viewegh především ukazuje zkaženost současné morálky a narušenost mezilidských, partnerských a přátelských vztahů.

Autorkou recenze je Lucie Horáková