Labyrint: Útek (James Dashner)

Keď sa Thomas preberie vo výťahu, jediné, na čo si spomína, je jeho krstné meno. Nemá nijaké spomienky na rodičov ani na domov. Pamäť má prázdnu, ale nie je v tom sám. Keď sa dvere výťahu otvoria, obklopia ho cudzie deti a privítajú ho na Fleku, čo je široký otvorený dvor ohraničený kamennými stenami. Podobne ako Thomas, ani Flekári netušia, prečo alebo ako sa sem dostali. Vedia iba to, že každé ráno sa otvoria obrovské dvere do Labyrintu za múrmi Fleku a večer sa opäť zavrú. A každých tridsať dní sa vo výťahu objaví nový chlapec. Flekári túžia vrátiť sa domov, ale zatiaľ nenachádzajú riešenie, ako sa dostať z labyrintu. Lenže potom sa niečo stane: hneď na druhý deň po Thomasovi príde na Flek dievča, úplne prvé. Ešte ohromujúcejší je však odkaz, ktorý im doručí. Zdá sa, že Thomas je dôležitejší, než sám tuší. Ale na to, aby zistil, kto vlastne je, musí najprv odhaliť temné tajomstvá pochované hlboko vo svojej mysli a bojovať o život so zlovestnými mechanickými tvormi v Labyrinte.

Labyrint je veľmi známa a obľúbená séria. Mnohí z vás už mali možnosť prečítať si ju a teraz, keď konečne vyšla už aj v slovenčine, dostala som možnosť (ktorá sa predsa neodmieta) aj ja. Občas mi napadlo,ž e by sa mi kniha nemusela páčiť, ale v tomto prípade to bola chyba. Labyrint je originálna kniha, plná napätia, akcií a mne sa to páčilo.

Vydesený Thomas sa neubránil zvedavosti a zahľadel sa doň. Hrobka bola menšia ako iné, odpočívala v nej iba vrchná časť mŕtvoly. Spomenul si na Chuckov príbeh o chlapcovi, ktorý chcel zlaniť do tmavej šachty výťahu. ale niečo ho preťalo na dve časti.

Autor pri písaní tejto knihy nešetril originalitou. Originálne prostredie, postavy a všeobecne, námet knihy. Flek je miesto, na ktorom máte potreby na prežitie, ale hrozí vám nebezpečie a vládne tam zmätok. Okolo Fleku je veľký labyrint, ktorého cesta von je ťažká a treba na to niekoľko ľudí (bežcov), ktorí musia počítať s tým, že môžu zomrieť vďaka nebezpečným tvorom. Ostatní môžu získať inú prácu (bigoš, tehliar, vreciar, pluhár). Pokiaľ prídete na Flek, nepamätáte si nič z minulosti. Toto miesto som si celkom obľúbila (ale nikdy by som tam nechcela byť), prišlo mi občas depresívne a trochu strašidelné čo urobilo lepšiu atmosféru.

Postavy boli skvelé, výnimočné a všetky originálne vymyslené. Hlavný hrdina, Thomas je mladý, bystrý a zvedavý chalan. Chcel vedieť o Fleku a labyrinte čo najviac, no nie vždy dostal odpoveď.  Obľúbila som si ho, pretože počas knihy sa ukázal ako nebojácny človek, ktorý pomôže v najhoršom aj nepriateľovi. Obľúbila som si Newta, ktorý patril k tým vyšším Flekárom. Prišiel mi roztomilý, milý a priateľský. Aj tu boli postavy, ktoré mi nesadli ako napríklad taký Alby.

Ako môže byť niekto v takomto živote šťastný? A ako môže byť niekto taký krutý, že nám to urobil? Až teraz naplno pochopil, prečo Flekári vynakladajú toľko síl, aby našli cestu z Labyrintu. Nešlo iba o únik. Prvý raz cítil hlad po pomste. Chcel sa stretnúť s ľuďmi, ktorí ho sem poslali.

Autor má ľahký, zaujímavý a pútavý štýl písania. Aj keď chybičky krásy neobišli ani túto knihu, pri knihe má dokázal udržať po celý čas. Čítalo sa to rýchlo a jednoducho. Autor vymyslel niekoľko nových a typických slov pre Flekárov. Často som nevedela, či to je také strašné len v slovenčine, ale tie slová sa mi nepáčili. Každopádne som sa pri nich zasmiala. Koniec knihy bol skvelý a naláka vás na ďalšiu knihu.

James Dashner napísal túto knihu výborne, aj keď niekedy boli časti, v ktorých sa toľko toho nedialo, určite ju odporúčam. Teším sa na ďalšiu knihu a som veľmi zvedavá čo nové nám autor priniesol. Táto splnila moje očakávania.

Recenzovala: Kristína Dudziaková