Kráľovná Tearlingu – Erika Johansen

Príbeh o kráľovnej Tearlingu sa jednej noci prisnil Erike Johansenovej, a tá sa rozhodla, že stojí za to dať ho na papier. Určite sa tomu veľmi tešila, pretože len pred niekoľkými týždňami sa rozhodla, že chce písať knihy, a to hneď po tom, ako vyhral jej obľúbený autor, Stephen King, cenu National Book Award.

Petra Tokárová:

Ako sa môžeme presvedčiť v samotnej knihe Kráľovná Tearlingu, Erika Johansen je veľmi talentovaná autorka a navyše je aj absolventkou známeho kurzu písania Iowa Writer’s Workshop. A na úvod vám prezradím ešte jednu zaujímavosť – Kráľovná Tearlingu bude aj sfilmovaná (snáď čoskoro) a hlavnú úlohu, teda kráľovnú Kelseu, si zahrá skvelá Emma Watson. Máme sa na čo tešiť.

Najzaujímavejšou vecou na tejto knihe je to, že sa hrá na stredovekú knihu, kde všade pobiehajú rytieri, kráľovné, princezné a šľachtici, ale v skutočnosti je Kráľovná Tearlingu dystópiou, teda knihou o budúcnosti. A to je prvá vec, nad ktorou vyvalíte oči a prirátate nejaké tie body navyše. Ďalšie plusy k dobru môžu prameniť z výnimočnosti hrdinky, ktorá nie je ani zďaleka dokonalá, dokonca je často krát označovaná za priemernú a, čudujsasvete, nemá ani dvadsať kíl a perfektnú postavu. Niekde jej teda autorka ubrala, ale inde jej zasa pridala, a tak je Kelsea veľmi inteligentná a silná hrdinka a aj keď sama o sebe pochybuje, presne takto si predstavujem “pravú kráľovnú”.

Autorka má navyše veľmi príjemný a jednoduchý štýl písania, ktorý si udrží vašu optimálnu pozornosť a aj napriek tomu, že sa počas tohto dielu nič významnejšie neudialo a s odstupom času sa vám môže zdať, že sa tu vyskytlo zopár zbytočných a nudných scén, každá z nich mala svoju detailnú úlohu. Erika Johansen postupne buduje charaktery jednotlivých postáv, vytvára ich jedinečné príbehy a to všetko aj prostredníctvom toho, že sa sem-tam vyskytnú nejaké tie strany písané z pohľadu nepriateľa. Dostanete tak možnosť nazrieť do mysle zlej Červenej kráľovnej a možno jej činy trochu pochopíte.

Pripravte sa na to, že v Kráľovnej Tearlingu sa zatiaľ nedočkáme žiadnej spaľujúcej vášne, ani lásky na veky vekov. Nejaké náznaky tu sú, predpokladám, že sa v ďalších dieloch rozvinú a dočkáme sa konečne poriadnej a reálnej lovestory, teraz sa však autorka viac zamerala na kráľovstvo a problémy, v ktorých sa Tearling topí. Napriek tomu pomenej romantiky príbeh vôbec neoberá o kvalitu a navyše sa ani nemusíte báť núdze o hot rytierov. Tými sa to tam doslova hemží.

Trochu ma síce mrzí, že sme sa nedozvedeli viac o Prechode, ktorý uviedol svet do takého stavu, v akom sa v príbehu nachádza, ale mám pocit, že autorka to ešte rozvinie a príbeh vďaka tomu naberie grády. Zatiaľ nám poskytla len zopár informácií, na základe ktorých môže naša predstavivosť fungovať na plné obrátky, kým nevyjde nový diel. A že to musela byť veľká katastrofa, keď z povrchu zemského takmer úplne zmietla knihy. Na druhej strane je Kelsea o to viac sympatickejšia, keďže sa snaží zachrániť a zachovať aspoň to malé množstvo, ktoré zostalo. (Vidíte? Hovorím, že je to kráľovná s veľkým K.)

Kráľovnú Tearlingu teda odporúčam ako aj milovníkom historických príbehov, tak aj fanúšikom dystópií, každý si zaručene nájde svoje. Príbeh aj postavy sú originálne, autorka využíva svoju fantáziu naplno. Veď komu by už len napadlo, že sa náš moderný svet zničí natoľko, že sa vrátime k stredovekým spôsobom? Hm, stredovekým spôsobom obohateným o veci od nás – o Harryho Pottera, Hobita aj Pána prsteňov. To všetko Kelsea pozná. Erika Johansen si teda pripravila skvelú pôdu, na ktorej môže vystavať jednu z mojich obľúbených sérií. Dúfam, že sa jej to podarí.

Tereza Vršková:

Království v troskách, otroctví, nedostatek financí, nájemní vrahové, úplatkáři a nebezpečná Rudá královna za hranicemi. Království Tearlingu na první pohled nevypadá jako lákavé dědictví. Po devatenáct let vládl zemi regent, bratr bývalé královny. Teď ale nastala doba, kdy se o trůn bude hlásit právoplatná dědička a ztracená dcera mrtvé královny. Princezna v exilu, Kelsea, která už od narození byla připravována pro svou roli. Než ale usedne na trůn a začne vládnout, musí překonat nejednu nástrahu.

Královna Tearlingu je debut americké spisovatelky Eriky Johansen. Zajímavostí je, že sama autorka má největší zálibu v hororovém žánru, svou tvorbou se ale řadí k fantasy a dystopii. Spojit fantasy a dystopii je určitě neobvyklý krok. Při čtení anotace její prvotiny si každý bude myslet, že se celý příběh odehrává v době minulé, kdy světu vládly králové a královny a rytíři bojovali o čest krásné ženy. Po přečtení ale zjistíte, že se Královna Tearlingu odehrává v daleké a daleké budoucnosti, kdy svět upadl a vrátil se do středověké doby. Díky tomu se celý příběh stává velice originální a dystopie ukazuje svoji další stránku.

Příběh Královny Tearlingu je prostý. Mladá královna se vrací do své vlasti a začne vládnout. Bohužel jí ale téměř na každém kroku hrozí smrt. Naštěstí je ale obklopena královskou gardou. Při svém návratu ale zjistí, že její matka nebyla zrozena pro královský trůn. Společně se svým bratrem dohnala království do chudoby a díky invazi Rudé královny jsou nuceni každý rok odevzdávat do otroctví několik tisíc nešťastníků. Kelsea ale nechce být jako její matka a už od prvního okamžiku se snaží všechno změnit. Zastavit otrokářství, zavést povinnou školní docházku nebo poskytnout svým lidem zdravotní péči. Teprve devatenáctiletá královna se pro všechny na první pohled zdá jako naivní a hloupoučká princeznička, která by se měla zajímat jen o šaty a šperky. Kelsea prošla ale tvrdou výchovou. Učila se nejen o historii, ale i politice a hospodářství. Není jí cizí těžká dřina a naučila se, co je pro život důležité a co jsou jen rozmary.

První díl plánované trilogie má neobvykle dlouhé kapitoly, ale čte se dobře. I přes větší obsáhlost postav se v ději nelze ztratit a příběh má svůj spád a zajímavé části. Akční a dramatické scény střídají pozoruhodné dialogy, které pomalu poodhalují minulost. Právě minulost pak bude pro čtenáře největším lákadlem, ale moc se z ní nedozví. Největší záporák knihy – Rudá královna – je pak představena jen v náznacích a pár částech, kdy je děj vyprávěn z jejího pohledu. Kniha se odehrává v budoucnosti, která ale dosti připomíná středověk, proto mě ve čtení dosti iritovaly moderní výrazy či vulgarismy. Do příběhu se totiž vůbec nehodily.

Královna Tearlingu bezpochyby patří mezi nejzajímavější a originální dystopie. Moderní technologie byly zapomenuty a lidé se vrátili k tvrdé a náročné práci. Světu zase vládnou králové a ve válkách bojují udatní rytíři či úplatní vrahové. Mladá královna je postava velmi zajímavá, vyvíjející se, ale s velkým odhodláním a cílem. Teprve čas ukáže, zda se jí povede nastolit novou a lepší vládu. Příběh Kelsey je ale teprve začátek a i když je ukončen otevřeně, s nečekanými zvraty a nedořešenými věcmi, jedná se o čtivou a zajímavou jízdu.

Recenzoval: Petra Tokárová a Tereza Vršková