Jonas Jonasson: Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol

„Raz mi zišiel na um názov Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol, zamiloval som sa doňho a už som tento nápad neopustil. Bol som presvedčený, že román s týmto titulom môže naozaj zabodovať v kníhkupectvách a že túto knihu by som si aj ja rád prečítal. Preto som ho musel napísať!“
Vydanie knihy v českom preklade Zbyňka Černíka v roku 2012 som zaregistrovala, rovnako potom aj pozitívne ohlasy na knihu, ale stále ma to neprimälo ani len k prečítaniu anotácie. V máji 2013 knihu vo vydarenom slovenskom preklade Jany Melichárkovej vydalo vydavateľstvo Ikar a mne sa prihodila príjemná vec – dostala som recenzný výtlačok a príbeh starček Alana si ma rýchlo získal.

V švédskom meste Malmköping sa v máji 2005 Alan Karlsson dožíva storočnice. Alan je obyvateľ miestneho domova dôchodcov a v tento slávnostný deň sa hodinu pred príchodom starostu aj novinárov rozhodne z domova ujsť – cez okno v prízemí prelezie do záhona sirôtok s cikacími papučami na nohách. Na storočného dedka by to málokto povedal, no Alan Karlsson je riadny lúmen. V podstate za pár hodín svojich potuliek zažije niekoľko príhod, ktoré vyústia do zatykača za trojnásobnú vraždu. Starček však za svoj život prežil toľko, že ho nejaká drobná epizódka v Södermanlandskom regióne nevyvedie z miery.
Príbeh je čitateľovi podávaný v dvoch dejových líniách – prostredníctvom jednej čitateľ so starčekom zažíva dobrodružstvá po jeho úteku z domova dôchodcov, v druhej sa zasa dozvedáme o jeho nevyspytateľnej minulosti. Alan je v podstate jednoduchý chlapík túžiaci najmä po pokoji a dobrej pijatike (ale pozor, bez dáždnička!), no v dejinách dvadsiateho storočia takmer niet žiadnej významnejšej udalosti, ktorú by Alan neovplyvnil - precestoval celý svet, stretol generála Franca, prezidenta Trumana, Stalina, či Mao Ce-tunga... Áno, zdá sa to absurdné, no autor to má s historickou fikciou veľmi dobre premyslené. A po všetkých prežitých patáliách je na neuverenie ako sa Alan po tom všetkom vôbec mohol stovky dožiť...

Prvé stránky knihy som čítala trochu podozrievavo, napriek všetkým výhradne pozitívnym ohlasom som neverila, že by ma mohli baviť príhody storočného dedka. A predsa, príbeh ma vtiahol do deja a ako som sa najprv pri čítaní usmievala veľmi opatrne, v závere mi ústa vykrúcalo okolo celej hlavy. Hoci je do decembra ešte ďaleko a hodnotiť je priskoro, pre mnohých je to kniha roka a aj niekoľko týždňov i mesiacov po vydaní si starček stále udržiava popredné miesta v predajnosti.
Alanov príbeh sa celosvetovo teší veľkej popularite. Napriek tomu, že rukopis Jonassonovho debutového románu údajne najprv odmietlo päť švédskych vydavateľstiev. Práva na preklad boli predané do 35 krajín a celkovo sa predalo už viac ako 4 milióny výtlačkov knihy, v súčasnosti sa pripravuje aj filmové spracovanie. V Česku bol Storočný starček vydaný taktiež ako audiokniha a počas tohto leta bol ako čítanie na pokračovanie spracovaný Slovenským rozhlasom a rovnako aj Českým rozhlasom.

Jonas Jonasson (1961) sa narodil v roku 1961 vo Växsjö v južnom Švédsku. Po štúdiu švédčiny a španielčiny na Univerzite v Göteborgu pracoval ako novinár, mediálny konzultant či televízny producent. V súčasnosti žije na ostrove Gotland a dopisuje svoju druhú knihu.
Medzi jeho najobľúbenejších spisovateľov patrí Jaroslav Hašek a Milan Kundera.

Recenzoval: Ivana Paštrnáková