Čtenářská recenze: Gray Martin - Jménem mých blízkých

Tato kniha mne zaujala hlavně svým obalem. Obálka, kde je dominantní fotka z Varšavského ghetta, ohraničená ostnatým drátem. Kniha vypráví osud Martina Graye (autorem knihy je ovšem Max Gallo, který zachytil Martinovo vyprávění a následně ho zpracoval do knižní podoby), který unikl smrti za druhé světové války hned dvakrát (ve varšavském ghettu a později i v koncentračním táboře Treblinka). Tento příběh však nezachycuje pouze jeho osud během nacistického teroru. Kniha je rozdělena na pět částí, které popisují značnou část jeho života.

První část knihy (nejobsáhlejší) je věnována Martinovu dospívání. V době stavby varšavského ghetta mu bylo 16 let. Jako židé byla jeho rodina nežádoucí a byli nuceni se přesunout do ghetta. Jeho otec, byl nucen rodinu opustit a skrývat se. Na Martinovi tedy zbyla starost o rodinu. Každý den překonával zeď ghetta, a z árijské strany pašoval zpět do ghetta jídlo, sladkosti, obilí – vše co bylo nutné, vše co by prodloužilo životy hladujících židů (hlavně dětí). Několikrát denně riskoval svůj život, jen aby zabezpečil rodinu. Během několika týdnů dokázal zorganizovat skupinu (jak z řad židů v ghettu tak i poláků na árijské straně Varšavy), která pašovala zboží a potřebné věci ve velkém. Samozřejmě nic se neobejde bez obtíží. Martina nejednou chytnou.

Jednou, když opět zkouší se svou skupinou štěstí, chytnou je a dovedou na gestapo. I odtud (po nekonečném mučení) se mu podaří uprchnout. Bohužel ale nestihne utéci před hromadnou šťárou, kterou v půlce dubna provedou likvidační brigády. On i jeho rodina dostávají jednoznačnou jízdenku do Treblinky, kde ihned po selekci jdou jeho blízcí do plynu (kromě otce, který zůstal ve Varšavě, a se kterým se později potká). Martin pracuje v Treblince u různých komand, dokonce i u spalných pecí, kde členové komand vždy zemřou. Martin dokáže utéct na náklaďáku vojáků SS, dostane se zpět do tábora, odkud uprchne ve vagóně s oblečením. Putuje Polskem, dostává se i do Varšavy, kde je povstání v ghettu v plném proudu. Jeho otec je jeden z organizátorů povstání. Bohužel při něm zemře, Martin se jako jeden z mála zachrání, když uteče do árijské části Varšavy. Odtud se vydá na venkov, kde se přidá k Rudé armádě, která právě osvobozuje Polsko a táhne na Berlín. Po válce odejde do Ameriky, kde na něj čeká jeho jediná žijící příbuzná: stará babička, kterou nikdy neviděl. Na pár let se v Americe usadí. Začíná jako podomní prodejce textilu, postupem času se vypracuje na starožitníka, který skupuje starožitnosti po celém světě. Samozřejmě se z něj stane velmi bohatý muž, jenomže prožité vzpomínky z války ho nikdy neopouští.  Po několika dlouhých letech samoty najde ženu, které začne důvěřovat a založí s ní rodinu. Všechny obchody ukončí a přestěhují se na francouzský venkov, kde se jim postupně narodí 4 děti. Bohužel jejich rodinná idylka netrvá dlouho – vše jednoho dne změní živelná katastrofa

Kniha je velmi poutavá. Od jiných knih s podobným tématem (osud židů za 2. Světové války) se liší hlavně tím, že nekončí s koncem války… Tato kniha mapuje život Martina Graye až do roku 1970. Kniha je názorným příkladem toho, že život není peříčko, že bez práce nejsou koláče, a že i když jste velmi bohatí, nemusíte být automaticky hned šťastní…

Autorkou recenze je Katka Jílková