Čtenářská recenze: Jurgen Wolf - Jak pěstovat pokojové rostliny

Když jsem se rozhodla koupit si v knihkupectví knihu o pokojových rostlinách, měla jsem jen nejasnou představu jakéhosi atlasu pěstovaných druhů možná s trochou všeobecných informací pro začínajícího pěstitele. Ale s knihou Jak pěstovat pokojové rostliny jsem si domů přinesla rozhodně mnohem víc, než jen obyčejný atlas.

Téměř polovina knihy (148 z 279 stran) je věnována všeobecným pěstitelským postupům a radám, které jsou probírány opravdu do detailů. Např. problematice světla nevěnuje autor 3-4 odstavce, jak bývá často v podobných knihách zvykem, ale rovnou 4 stránky! Hned na začátku knihy najdete přehledné tabulkové listy, na kterých jsou řazeny rostliny podle nároků na osvětlení. Na 16 stranách najdete vhodné kandidáty jak pro extrémně slunné okno tak pro potemnělé kouty bytu.

Kapitola Péče o rostliny vás provede celým systémem pěstování pokojových rostlin: od jejich nákupu až po kvetení a množení. Kniha počítá nejen s vlastníky běžných bytů či domů, ale také s majiteli studených koupelen nebo třeba pokojových vitrín. Velmi obšírně zpracovává témaZavlažování během dovolené a opravdu pečlivě se probírá kapitolou Pěstitelské chyby, škůdci a choroby. Právě tady určitě velmi oceníte množství kvalitních fotografií, které vám o povaze škůdce nebo choroby prozradí leckdy mnohem víc, než jen samotný popis.

Já se vždycky ráda vracím k podkapitolkám s názvem Zvláštní rady paní Hany. Jedna z nich se věnuje například nenáročným pokojovým rostlinám, druhá vám přiblíží nejčastěji pěstované voňavé pokojové rostliny a další vám poradí, jak ze zakoupené květiny vytvořit osobní dárek pro někoho blízkého. Ale podobných rad a tipů nejdete v této knize ještě mnohem víc.

O něco rozsáhlejší část knihy tvoří Portréty pokojových rostlin, najdete jich tu 230 a každé rostlině je podle její náročnosti věnována jedna polovina až jedna stránka. Existují ale i výjimky (např. fíkusy), kterým je hlavně díky počtu různých odrůd, vyhrazena celá dvoustrana.

Ačkoli se kniha od začátku tváří, že je určena hlavně začínajícím pěstitelům, portréty rostlin jsou řazeny podle latinského názvosloví, což, je jediná věc, která mi na knize trochu vadí.

U každé rostliny je jedna, někdy i více, barevných fotografií dospělé rostliny. Až na výjimky mají všechny bílé pozadí, takže výrazné znaky a charakteristické rysy jednotlivých rostlin jsou na nich velmi dobře rozpoznatelné. Samotný popis začíná všeobecnými informace, zahrnující mimo jiné např. místo původu a nejčastěji pěstované odrůdy zvolené rostliny. V samostatných odstavcích najdete potřebné informace o umístění, zálivce, hnojení, přesazování, ochraně proti škůdcům a množení. Zajímavosti a extra tipy si můžete přečíst v kolonce Zvláštnosti, případně ve formě krátkého medailonku u obrázku. Samostatné podkapitoly jsou věnovány broméliím, kaktusům, kapradinám, orchidejím a palmám.

Knihu uzavírají praktické Diagnostické tabulky, které vám pomohou v případě, že vaše pokojové rostliny odmítají kvést či vypadají neduživě nebo nemocně. Skvělou tečkou je pak seznam českých zahradnictví a firem, zabývajících se pěstováním rostlin a výrobou nejrůznějšího příslušenství – od pokojových skleníčků až po hydroponické příslušenství.

Osobně bych knihu doporučila každému milovníkovi pokojových rostlin, který se chce o svém koníčku dozvědět něco nového a zároveň se pokochat při listování krásně zpracovanou knihou. I když je možné knihu přečíst najednou, lépe ji určitě využijete, pokud ji postavíte někam na dobře přístupnou poličku, a nahlédnete do ní kdykoli, kdy si nebudete vědět rady. A myslím, že přesně takhle by si to autor představoval.

Autorkou recenze je Jana Šrámčíková