Čtenářská recenze: Arthur C. Clarke - Hluboké pastviny

Sice nepatřím ke skalním příznivcům tohoto spisovatele. Přiznám se, že jsem dokonce Vesmírnou odyseu dvakrát znuděně odložila nedočtenou. Ale tato kniha si mě získala hned, jakmile jsem ji před pár lety objevila. Nedokážu přesně říci, čím to, že zrovna tato kniha se stala mým oblíbencem. Jistě k tomu přispívá neotřelý nápad a atraktivní prostředí podmořského světa. Snad mi to připomnělo, jak jsem v dětství stejně nadšeně hltala 20000 mil pod mořem. Clarkeovo líčení podvodního života je poutavé, svižné a autorova znalost dané problematiky je zřejmá.

Nějaké dlouhé popisy mořských savců, o které tu jde především, či lyrické líčení krás mořského dna tu nenajdete. Ani netrpělivější čtenář tedy nemusí mít obavu, že by byl v pokušení je přeskakovat. Popisy jsou organickou částí vyprávění. Podobně i popisy technických zařízení jsou neoddělitelnou součástí textu. Ponorky a další technika jsou popsány právě tak podrobně, aby podnítily naši představivost, do detailů technických řešení se nezabíhá. Prostě máte dojem, že fungují stejně spolehlivě a samozřejmě, jako kávovar ve vaši kuchyni a zasluhují pozornost jako prostředek, nikoli hlavní námět.

Hlavním hrdinou je tu totiž člověk. Děj není složitý. Mapuje kariéru Waltera Franklina, bývalého astronauta, který se po náhlém ukončení své kariéry ve vesmíru dostává do zcela nového prostředí mezi strážce podmořských pastvin. Lidstvo totiž vyřešilo problémy s nedostatkem potravin intenzivním využitím moře. Mimo jiného i chovem kytovců. Úkolem strážců je právě péče o velryby a jejich ochrana před přirozenými nepřáteli. Franklina tak postupně zastihneme v různých fázích života od nováčka ve výcvikovém středisku, nováčka s tajemstvím a očividně psychicky nevyrovnaného, přes jeho úspěšné působení jako strážce až na samý vrchol kariéry na konci knihy.

Přes jednoduchost děje se nudy bát nemusíte. Dostatek akce poskytují jednotlivé epizody z života „podmořského pastevce“, což nastiňuje už úvodní pasáž boje s velkým bílým žralokem.

Autor dopřál hlavnímu hrdinovi i soukromý život– rodinu, přátele a malou love story. Neděste se, všeho akorát tak dost, aby podpořil reálnost postavy. Tak jako v životě nás všech i ve Franklinově životě sehrává nevyzpytatelnou úlohu šťastná náhoda. Hrdina zažívá úspěchy, ale i prohry a osobní tragédie. Tak jako my všichni hledá štěstí a smysl života, ovšem bez zbytečného filozofování autora.

Výsledek je velmi působivý. Kniha vás zcela pohltí. Je to přesně ten typ knihy, kterou na konci kapitoly nemůžete odložit, protože poslední věta ve vás vzbudí zvědavost, co bude dál. Přesto že se jedná o žánr vědecko-fantastické literatury, působí velmi věrohodně. Jako největší sci-fi mi připadalo až idylické líčení společenského zřízení a politiky, i když i tato idyla může být jen zdánlivá…

Kniha nyní vychází ve druhém vydání. Oproti tomu prvnímu má i graficky zajímavější obálku. Může se tak stát ozdobou knihovničky nejen skalních milovníků sci-fi, ale troufnu si říci, že má šanci zaujmout mnohem větší okruh čtenářů. V dnešní době, kdy fantastické literatuře dominuje fantasy a to zvláště polokomerční tvorba s upírsko-vlkodlačí tematikou, představují Hluboké pastviny osvěžující doušek vody… v tomto případě nejspíše příjemně slané chuti. To však musí každý posoudit sám.

Autorkou recenze je Věra Dospělová