Gayle Forman - Kam zmizla (#2)

Pokiaľ ste si po dočítaní Ak zostanem predstavili pre Miu a Adama jednoduchú krásnu budúcnosť, môže sa stať, že budete z Kam zmizla trochu rozčarovaní. Keď som sa prvýkrát pustila do čítania, mala som z knihy nepríjemný pocit. S odstupom času som sa k nej však vrátila pripravená prijať príbeh taký, aký je, a stálo to za to.

http://data.bux.sk/book/020/252/0202523/large-kam_zmizla.jpg Od nehody, ktorá Miu pripravila o jej milovanú rodinu, uplynuli už tri roky. A tri roky uplynuli aj odvtedy, čo Mia odišla na prestížne konzervatórium v New Yorku a definitívne zmizla z Adamovho života. Adam je teraz slávky rocker, býva v Los Angeles s populárnou herečkou a pripravuje sa na turné so svojou kapelou. Dalo by sa povedať, že žije svoj sen, veci však nie sú ani zďaleka také jednoduché... Potom jedného dňa ostane sám v New Yorku a neplánovane sa stretne s Miou.

Spoločne sa prechádzajú nočným mestom, opatrne spomínajú na minulosť a je len otázkou času, kedy na povrch vyplávajú všetky nezodpovedané otázky a nesplnené sľuby... Dokážu sa so všetkým vyrovnať a pohnúť sa ďalej? A chcú to vôbec?

V jednoduchosti je krása a knihy Ak zostanem i Kam zmizla to dokazujú. Dej oboch kníh sa odohráva v krátkom časovom úseku, je pomerne jednoduchý a priamočiary, no napriek tomu dokáže vyvolať v čitateľovi zvedavosť a udržať si jeho pozornosť. Taktiež sa mi veľmi páči, ako autorka využíva úryvky z minulosti - nepôsobia rušivo, nie sú zbytočne dlhé a pritom skvele dotvárajú atmosféru a dovoľujú nám lepšie spoznať postavy.

V Kam zmizla dostáva priestor ako rozprávač Adam. Môžeme cez neho sledovať, aký dopad majú nešťastia i na tých, ktorých sa týkajú len nepriamo, či to, že splnený sen nie je zárukou šťastia. Od prvej knihy si Adam prešiel všeličím a autorka túto zmenu vierohodne zachytila. Hoci sa okrajovo stretneme i s niekoľkými vedľajšími postavami, Kam zmizla je v prvom rade príbehom Adama a Mie. Ich konanie ma síce sem-tam iritovalo, ale našťastie nepatria medzi ploché, nezaujímavé postavy. Ich vzťah navyše nie je presladený ani plný klišé, čo maximálne oceňujem.

Okrem krátkeho rozsahu, prelínania prítomnosti s minulosťou a príjemného štýlu písania sa Ak zostanem a Kam zmizla vyznačujú tiež tým, že zachytávajú lásku k hudbe. Či už je to Mia s violončelom a klasickou hudbou alebo Adam s jeho gitarou a textami... Hudba hrá v ich životoch dôležitú úlohu a tým zároveň robí ich príbeh odlišným, zapamätateľným.

Ak zostanem funguje aj ako samostatná kniha, ibaže niekedy nestačí skrátka prežiť, pretože všetko má svoje následky... Práve tu prichádza na scénu Kam zmizla - realistické pokračovanie plné rôznorodých emócii, ktoré úžasne rozvinie a naozaj uzavrie príbeh Mie a Adama. Pokiaľ sa vám Ak zostanem aspoň trochu páčilo, určite dajte šancu aj Kam zmizla. Ktovie, možno vás očarí dokonca viac, každá kniha je totiž svojská. Ja udeľujem Kam zmizla 4 hviezdičky, pretože mi Adam spočiatku trochu prekážal a zasiahla ma menej ako prvý diel.

Recenzovala: Kristína Smolková