Doktor Spánok – ukradne vám sny

Tridsaťšesť rokov zbieral Stephen King inšpiráciu, aby z kultového diela Žiarenie (The Shining) napísal pokračovanie v podobe diela Doktor Spánok. Pri bežnom autorovi by to bola časová priepasť, po ktorej by si na prvú časť už nikto nespomenul. Lenže King nie je bežný autor a Žiarenie nie je bežná kniha.

Po úspešnej knihe, či filme obvykle tvorcovia okamžite siahajú po pokračovaní v nádeji, že sa zisky z prvotiny zdvojnásobia ďalšou časťou. Prax hovorí, že to býva obvykle len odvar, ktorému všetky dobré nápady z deja vymietla predchádzajúca kreativita. Určite to však neplatí pri pokračovaní príbehu o Dannym Torrancovi. Na druhej strane, prestávka takmer štyridsať rokov dáva dostatok nádeje, že autor dočerpal do pokračovania dosť originality. Kniha Doktor Spánok prekračuje a dokonca úplne opúšťa príbeh prvotný, pričom rozplieta úplne nový dej. Jediným spoločným menovateľom je priezvisko hrdinu, alkohol, chuť prestať piť a samozrejme žiarenie, ktoré spája až príliš ľudské starosti, bolesti a radosti so svetom nadprirodzeným.

Kniha je konzumná aj bez Žiarenia

To, čo sa podarilo Kingovi, zvládne máloktorý autor. Kniha Doktor Spánok uspokojí všetkých, ktorí po Žiarení chceli vedieť, ako to dopadlo s malým Dannym Torrancom. Lenže je tu aj pre tých, čo o Žiarení nemajú ani potuchy. Môžu si knihu Doktor Spánok vychutnať naozaj do bodky, nič im nebude chýbať. Hlavné línie sú niekoľkými vetami načrtnuté a čitateľ nepríde o zážitok z knihy, ak ňou práve začína Kingove rozprávanie o rodine Torrancových. Po dočítaní bude však trochu hladný spoznať temnú chlapcovu minulosť a zaručene siahne aj po príbehu, v ktorom Jack Torrance takmer pripraví o život svojho syna Dannyho.

Moderná kniha s tradičným duchom

Stephen King je majster hororu a potvrdzuje to každou svojou knihou. Doktor Spánok predstavuje príkladný horor, ktorý je skutočne prepleteným bludiskom záhad, dobrodružstiev, nadprirodzenom, pričom je zasadený až do príliš súčasného prostredia. To dáva knihe nádych reality, hoci mnohé momenty by skôr ocenili fanúšikovia SCI-FI, ako hororoví čitatelia túžiaci po krvi. Danny pomáha zomierajúcim ľuďom v hospici. Neskôr sa s nim telepaticky spojí dievča s rovnakými schopnosťami Abra Stonová, ktorej ide o život. Ohrozujú ju prázdni diabli, monštrá v podobe ľudí združené v kmeni s názvom Pravý uzol. Chcú jej žiarenie a vtedy sa to začína. Boje, krv, výmena myslí… Po dočítaní knihy si však čitateľ položí otázku, ako je možné, že King dokáže napísať tak zaujímavú knihu na bezmála sedemsto stranách. A ako je možné, že aj po toľkých rokoch? Možno čerpá zo žiarenia, alebo nadprirodzena, ktoré tak dobre ovláda a pracuje s ním aj v knihe. Akoby všetko poznal na vlastnej koži. To sú dohady. Realita je tá, že King napísal fantastickú knihu s jedinou nevýhodou. Na dovolenkové čítanie je trošku rozsiahla, ale ak kvôli nej z batožiny niečo vybalíte, rozhodne budete spokojní. Nechoďte však na dovolenku karavanom, v kempoch sa môže skrývať mnoho temných tajomstiev a práve o nich kniha Dokor Spánok je.

Recenzoval: Marek Mittaš