bux.sk
knihy, ktorými žijete
Úvodná stránka
Buxcafe Knižné podcasty Eknihy na Bux.sk







Sú komentáre ku knihám dôveryhodné? (28.1.2011)

komentáre ku knihám Keď si knihy odporúčajú čitatelia navzájom

„Napriek toľkým chválam a hviezdičkám čitateľov predo mnou som sklamaná. Tešila som sa, že si po dlhšom čase zase prečítam svieže dielko pretkané príznačnými vtipnými ironicko-recesistickými úvahami typickými pre Matkina, ale nenašla som ich,“ hodnotí čitateľka najnovší autorský počin slovenského autora ukrývajúceho sa pod pseudonymom Maxim E. Matkin. Nie je jediná, dennodenne na internete pribúdajú tisícky recenzií bežných ľudí a podľa niektorých odborníkov na online komunikáciu už svojím dosahom predbehli serióznych recenzentov v novinách a časopisoch. Zrejme majú pravdu, aj z hodnotenia kníh si už totiž niektorí podnikavci urobili dobrý biznis.
Lepší prehľad
"Myslíme si, že je to jedna z veľkých výhod internetových kníhkupectiev a obchodov všeobecne - už sa nemusíte spoliehať na názor jedného predavača v kníhkupectve, ktorý možno danú knihu ani nečítal," hovorí Michal Meško z Martinus.sk. "Pri niektorých tituloch sú aj stovky hodnotení. Človek si teda ešte pred kúpením knihy môže urobiť celkom dobrý názor," dodáva. Komentáre čitateľov pozorne sledujú aj kníhkupci a vydavatelia. "Zaujíma nás, ako čitatelia hodnotia literárne dielo zo svojho pohľadu a či vôbec hodnotia. Niektoré knihy majú totiž veľa komentárov, iné žiadne. Aj táto skutočnosť má pre nás výpovednú hodnotu," vraví Mária Lešková z vydavateľstva Ikar.

Páči, nepáči
Na hodnoteniach čitateľov si zakladá aj najväčší svetový internetový predajca kníh Amazon.com. Systém, ktorý vyvinul, od neho odkopírovali mnohé obchody. Okrem možnosti napísať recenziu môžu návštevníci stránky vyjadriť svoj názor pridaním jednej až piatich hviezdičiek. Zákazníci internetových kníhkupectiev dobre poznajú aj ďalší z nástrojov týchto obchodov. Po tom, čo si kúpite nejaké dielo, objaví sa stránka s odporúčaním typu: "Tieto knihy by vás mohli zaujímať. Kúpili si ich naši ostatní zákazníci spolu s titulom, ktorý ste práve vložili do vášho nákupného košíka." A tak čitateľ vidí knihy, ktoré čítajú ľudia s podobným knižným vkusom. Z pohľadu predajcov zas ide o jeden z najúčinnejších nástrojov, ako zvýšiť odbyt.

Pomoc i zrada
Najviac čitateľských recenzií pribúda pod knihami, ktoré idú na dračku. "Hodnotia prevažne tie, ktoré sú v kurze, ale napríklad aj tituly, ktoré mali nadštandardné promo a buď splnili, alebo nesplnili očakávania čitateľov," vraví Mária Lešková. "Prakticky vždy sú to bestsellery, prípadne kontroverzné knihy, z ktorých sa vďaka tomu, že sú kontroverzné, často tiež stanú bestsellery. Štatistika nepustí, vždy len určité percento ľudí prejavuje svoj názor, a tak čím viac ľudí sa s danou knihou stretlo, tým viac pozitívnych aj negatívnych recenzií dostane. Vo väčšine prípadov ide o beletriu, ale medzi najdiskutovanejšie knihy patrila kedysi aj kniha 90-dňová rozlišovacia diéta. Opäť to reflektovalo jej predajnosť - dlhé mesiace sa držala na čele nášho rebríčka," dopĺňa Michal Meško. Knihe však čitateľské recenzie na internete môžu nielen pomôcť, ale aj poškodiť. Podľa Michala Meška sa na Martinus.sk mnohé dobre predávali, kým nemali žiadne hodnotenia: "Kniha následne prišla do rúk prvým čitateľom, tí napísali, že sa im nepáčila, a predaj citeľne poklesol."
komentáre ku knihám

Bitky v sieti
Zdá sa, že silný dosah na čitateľov si už uvedomili vydavateľstvá i spisovatelia na celom svete. Napríklad britská spisovateľka Rosie Alisonová si všimla, že pod jej novelou začalo pribúdať podozrivo veľa recenzií, a to aj negatívnych. Podľa ich štylistiky a času pridávania komentárov nadobudla presvedčenie, že ide o špinavý útok konkurencie. Vylúčiť sa to nedá, napríklad istá agentúra z Liverpoolu ponúka, že za niekoľko tisíc eur bude cieľavedome likvidovať vaše pozitívne skóre v systéme čitateľských hodnotení. V predplatenom paušále máte napríklad pri romantickom románe sedem recenzií od fiktívnych ženských čitateliek a tri od mužov. Všetky viac-menej kritické, pričom niektoré porovnajú napádanú knihu s inou, od konkurencie. Tá z toho, samozrejme, vychádza lepšie.

Zdroj: Plus 7 dní (autor Roland Kyška; vyšlo 27.01.2011)