Recenzia Fotogenická krajina

Slovensko je fotogenická krajina. Aj zaujímavá. Presviedčame o tom sami seba už dlhé roky samostatnosti i predsamostatnosti. Romantické orly nakoniec lietali nad našou rodnou hrudou a s úľubou pomáhali dotvárať dramaticko-melancholický ráz o krajine učupenej pod Tatrami, v ktorej sa mať zdrvená robotou dokáže narovnať, keď sa zahľadí na Kráľovu hoľu. Romantické Slovensko však ponúka naozaj kopec miest, ktoré za pozornosť stoja, i keď isto nie v rozmeroch veľkých historických krajín. Každý z nás by isto vedel urobiť zoznam tých jeho ak nie tisíc, tak isto aspoň pár desiatok zaujímavostí, ktoré by ukázal návštevníkom z Marsu, alebo aspoň z Francúzska, ak by sa k nám dohrnuli.

Obálka titulu 1000 zaujímavostí zo Slovenska

Tatry, najmenšie veľhory, chrámy, ten v Košiciach je skvost, oltár v Levoči, výnimočný, Banská Štiavnica, jedinečná, vodné mlyny na Malom Dunaji, zákutia zabudnuté časom. Isto by sa dalo pokračovať, škrabkajúc sa po hlave, čo ešte. Ján Lacika dal tých zaujímavostí dokopy tisíc, ale isto by ste v nich niektoré tie vaše nenašli. Slovensko je totiž naozaj plné zaujímavostí a ten kostol, okolo ktorého denne chodíte, môžete odrazu vidieť inými očami, keď si o ňom prečítate v knihe. A práve preto je Lacikova kniha na dobrej polceste k tomu, aby si zaslúžila pritiahnuť na seba pozornosť.

Tisícka zaujímavostí ukazuje Slovensko ako krajinu nielen obsahom, ale aj formou. Tu sa do knihy, ktorá je pekná svojím nápadom, odrazu vkrádajú typické slovenské malosti. Publikácia má niekoľko autorov fotografií: Lacika, Demuth, Lomnický, Kállay, Rengevič či Sternmüller. V preklade to znamená - čo autor, to iný autorský rukopis, iný pohľad, iná práca so svetlom. Rozkolísanú estetickú úroveň fotografií dopĺňa slušne povedané zvláštny spôsob zalomenia. Fotografie a texty sú naskladané priam regálovým spôsobom, skôr ako dokumentárny archív, než prehliadka. Čo sa pomestí, dajme. A keď sa už pustíte do čítania, trocha vás prekvapí akýsi duch minulých liet. Pri dnešnej pestrosti encyklopédií je zarážajúce, že redakcia nenavrhla autorovi urobiť knihu príťažlivejšiu a faktografickejšiu napríklad tým, že by sa štandardizovali heslá do vizuálne prehľadnejšej a tým zrozumiteľnejšej, "multimediálnejšej" podoby.

Keď sme pri sprehľadnení, priam sa až žiada, aby knihu sprevádzal aj súbor máp, ktoré by presne lokalizovali jednotlivé zaujímavosti. Nie každý vie, kde sa nachádza hoci vodný mlyn v Jelke či obec Žehry. Alebo ak už vie, kde to je, tak možno nevie, že v okruhu pár kilometrov sa dá nájsť kopec ďalších zaujímavostí spojených spoločnou históriou či fascinujúcich prírodných úkazov.

Tisícka zaujímavostí zo Slovenska zostala na polceste. Ako to už na Slovensku býva, veci si dorábame len tak na pol plynu.

Zdroj: Pravda; Martin Kasarda