Khlaed Hosseini: Tisíc žiarivých sĺnk

Khaled Hosseini sa nie náhodou stal najúspešnejším autorom na svete v roku 2008. Porazil také mená ako J.K.Rowlingová, J.Grisham či P.Coelho. Svojím prvým románom „ Majster šarkanov“ dojal doslova celý svet a po príbehu dvoch afganských kamarátov siahli aj filmári. Teraz vychádza v slovenskom preklade jeho druhá kniha „ Tisíc žiarivých sĺnk“.

Obálka titulu Tisíc žiarivých sĺnkTentoraz ide o príbeh dvoch žien. Mariam má iba 15 rokov, keď ju pošlú do Kábulu, aby sa vydala za 45-ročného Rašída. O dve desaťročia neskôr vyrastie medzi ňou a dospievajúcim dievčaťom zo susedstva silné puto podobné vzťahu matky s dcérou. Keď sa dostane k moci Taliban, už aj tak krutý život sa zmení na zúfalý boj s hladom, krutosťou a neustálym strachom. Láska však dokáže ľudí doviesť k nečakaným činom a prekvapivými hrdinstvami prekonať aj nesmierne bolestivé prekážky.

Hosseini ponúka opäť mimoriadne silný a dojemný príbeh na pozadí krutej reality života žien v islamskom svete. Podmaňuje si čitateľa a vťahuje ho do príbehu bez nejakých sofistikovaných kompozičných prostriedkov. Oproti prvej knihe dokáže lepšie načasovať zvraty a pointy, pohráva sa so spádom deja a naplno využíva svoj brilantný rozprávačský talent.

Na osude dvoch žien odkrýva rôzne vrstvy v ortodoxnom moslimskom patriarcháte, zmeny afganskej spoločnosti počas sovietskej invázie, vojny mudžahedínov a dosahy talibanského práva šaríja. Z románu doslova cítiť utrpenie, poníženie a zvraty, v ktorých sa miešajú každodenná krutosť v Kábule so surovosťou dejín. Základná zbraň Hosseiniho – silné emócie, kvalitne vykreslené postavy, cit pre melodrámu, ktorá však neskĺzava do prehnanej gýčovosti - strhne čitateľa a zasiahne na miestach, ktoré autor chcel zasiahnuť. „ Tisíc žiarivých sĺnk“ sa tak stáva nádherným príbehom o sile rodiny, priateľstva a lásky v krutom svete ťažko skúšanej krajiny.

Mib