Terapia láskou: ako film zabil knihu! (recenzia na pravda.sk)

Množstvo pochvalných recenzií sľubovalo originálny kúsok, ktorý vás pobaví a navyše získal plno nominácií na Oscara. Váhal som – kniha alebo film? Celkom dobré herecké obsadenie, dobrý chýr…idem na to. Po desiatej minúte filmu som sa v duchu pýtal, čo za uškriekanú blbosť to pozerám?! No dobre, možno nevydarený začiatok, dám tomu ešte desať minút…ale viac som v ten večer nevydržal.

Terapia láskouMnožstvo pochvalných recenzií sľubovalo originálny kúsok, ktorý vás pobaví a navyše získal plno nominácií na Oscara. Váhal som – kniha alebo film? Celkom dobré herecké obsadenie, dobrý chýr…idem na to. Po desiatej minúte filmu som sa v duchu pýtal, čo za uškriekanú blbosť to pozerám?! No dobre, možno nevydarený začiatok, dám tomu ešte desať minút…ale viac som v ten večer nevydržal.

Film Terapia láskou som neskôr dopozeral a prečítal som si aj knihu. Myslím, že ide o preceňovaný film, ktorému chýba hĺbka knižnej predlohy a vnútornejší svet hlavných postáv. Hlavný hrdina Patrick je psychicky labilný, spoločensky nie príliš prispôsobivý a tak trochu jednoduchší mladík à la Forrest Gump. Vo filme mu však chýba čaro jeho slávnejšieho knižno-filmového hrdinu, ktoré je citeľnejšie v samotnej knihe. Patrick sa vracia z psychiatrickej liečebne domov na typické americké predmestie – pred časom stratil dom, zamestnanie aj manželku, ktorú prichytil s milencom a takmer ho ubil na smrť.

Patrick však verí, že ho čaká šťastný koniec, začne cvičiť a číta plno kníh, aby dokázal, že je na úrovni. Keď však v prvých minútach filmu rozčúlene vyhodí Hemingwaya von zatvoreným oknom a napochoduje k rodičom do spálne s nárekom, že už život sám je depresívny, prečo sú také aj knihy a prečo nekončia happyendom…tak to bol prvý signál, že čosi nie je v poriadku.

Jennifer LawrenceVo filme je totiž táto scéna riadne preexponovaná…tak ako viaceré reakcie postáv. Typicky americky afektované, prehnané, takže po chvíli vám už lezú hore krkom. Pritom samotná myšlienka – už realita je dosť drsná, tak prečo ju zvýrazňovať v knihách? tie by sa mali končiť šťastne!  – sa dala uchopiť prijateľnejšie, menej excentricky a jemnejšie. Napokon, tak ako to je v knihe, ktorá je naozaj zábavná, jemná, pravdivá.

Bradley CooperTakmer celý film je tak kopa prehnaných citov: vzťah otca-magora a syna-magora, ktorí majú násilnícke sklony, ale vo filme ich režisér uchopil akosi nevhodne. Možno preto, že si písal scenár sám…neviem, no viaceré scény vyvolávajú rozpačité dojmy. Aj Patrick (alias najsexi muž podľa časopisu People Bradley Cooper) je akýsi nepresvedčivý. Keď rozhadzuje veci, zhadzuje ich na zem, v nepríčetnosti mláti rodičov, huláka…

Nuž, v tomto prípade som si po dočítaní knihy Terapia láskou povedal – film zabil knižnú predlohu a tak je veľká škoda, že sa nehovorí viac o knihe, ale o nevydarenom filme, ktorý rozhodne zaostal za očakávaniami.  Oscara si film podľa mňa nezaslúžil, nanajvýš niektorý z hercov, čo sa napokon aj stalo – Jennifer ukázala, že čosi z nej bude. Ak teda váhate, či ísť na film…alebo vás už film stihol sklamať, siahnite po knihe – prípadne ju začnite čítať hneď teraz TU.
Tá vás pobaví viac.

Recenzia na: blog.pravda.sk (dragon, 27.2.2013)