Prízraky existujú, iba ak im to sám dovolíš (RECENZIA)

Novú detektívku obľúbeného nórskeho spisovateľa Jo Nesbøa čitatelia vždy s nadšením očakávajú. Najmä pokiaľ ide o príbeh zo série prípadov svojrázneho vyšetrovateľa Harryho. V stredu vychádza ďalšie číslo Knižnej revue a okrem iného v nej nájdete aj recenziu na Prízraky, ktoré vyšli v auguste tohto roku. Ak ste teda ešte nečítali a váhate, možno vám napovie nasledujúce recenzia:-)

kniha PrízrakyPrízrakoch tentoraz autor trochu pozmenil svoj tradičný spôsob rozprávania, i keď mnohým osvedčeným prvkom zostal verný (premyslene budované napätie, paralelné vykreslenie situácie, zobrazenie netradičných spôsobov zabíjania či mučenia). K línii kriminálneho príbehu však pridal v rozsiahlejšej miere i rovinu reflexívnu. Dejom sa v rôznych podobách a v rôznych významových odtienkoch nesie leitmotív vyjadrený na niekoľkých miestach aj explicitne vetou: „Všetko bolo nové a nič sa nezmenilo“.

Neustála konfrontácia minulosti a prítomnosti úzko súvisí s vyšetrovacími postupmi hlavného hrdinu, no okrem lepšieho pochopenia jeho práce i vnútorného prežívania umožňuje čitateľovi aj dôsledne sa zamyslieť nad vývojom ľudského charakteru, nad príčinami zmien, ktoré správanie človeka ovplyvňujú.

Harry HoleHarry Hole sa po troch rokoch života v Bangkoku vracia späť do Osla, aby vyriešil už uzavretý prípad vraždy mladého narkomana. Znovu prichádza do kontaktu so všetkými svojimi „prízrakmi“, prežitými traumami a bolesťami z minulosti, s ľuďmi i s prostredím, ktoré majú nad ním moc. A tak odhodlane bojuje so zahmlenými okolnosťami riešeného prípadu, s tajomnými tieňmi prostredia narkomanov i s vlastným strachom a slabosťami. Motto knihy – Prízraky existujú, iba ak im to sám dovolíš – je v kontexte diela skôr otázkou než jasným konštatovaním, dodáva Harrymu odvahu prekonať samého seba.

Jo NesboRovnako ako všetky predchádzajúce Nesbøove knihy zo série Harryho prípadov, aj Prízraky sa dajú čítať samostatne. Ide o ucelený príbeh s vlastnou zápletkou a rozuzlením. Ale v tomto prípade predsa len o čosi viac platí, že pokiaľ čitateľ pozná dej minimálne dvoch predchádzajúcich kníh – napríklad Snehuliaka (Ikar 2012) a Pancierového srdca (Ikar 2013) – bude mať z novej „nesbovky“ oveľa silnejší čitateľský zážitok. Nehovoriac o tom, s akým napätím bude očakávať zatiaľ poslednú knihu z tejto série – Políciu, ktorej vydanie je v slovenskom preklade plánované na budúci rok.

Ľubica Psotová

Už v stredu 30.októbra vychádza nová Knižná revue č.22. Opäť v nej nájdete množstvo recenzií slovenských a prekladových kníh, aktualít zo sveta literatúry a dozviete sa, prečo sa melón vždy smeje. Peter Krištufek porozpráva o Atlase zabúdania a Jozef Karika odkazuje jasne a stručne: Som rozprávač.
Dvojtýždenník o nových knihách Knižná revue č.22 kúpite len za 0,45€.

Knižná revue