Muži, ktorí nenávidia ženy

Stieg Larsson: Trilógia Milénium. „ Nech som ju otvoril na hociktorej strane, nepustila ma!“ Takto zhodnotil Marián Geišberg prvú časť trilógie Milénium švédskeho autora Stiega Larssona. Celá trilógia už stihla obletieť celý svet – preložili ju do vyše 30 jazykov, získala rôzne ceny a dlhodobo sa drží na vrchných priečkach knižných rebríčkov. Čím je táto kniha taká zaujímavá a žiadaná?

Kniha „ Muži, ktorí nenávidia ženy“ je naozaj bravúrne napísaný thriller. Larsson má neuveriteľnú schopnosť udržať v napätí a očakávaní v niekoľkých paralelne sa odvíjajúcich zápletkách a postupne ich výborne prepája. Po severských autoroch nesiahame často, no ak je toto bežný zástupca, tak klobúk dolu.

Obálka tituluLarsson šiel do hĺbky, so zanietením píše o problémoch súčasnosti, rozoberá vzťah politika-morálka-žurnalizmus. Dáva otázky a hľadá zodpovednosť. Pohľad na vec opiera o veľký rozhľad a vedomosti, čím kniha získava na vierohodnosti. Z knihy cítiť, ako autor nesúhlasí so všetkými tými extrémnymi –izmami, ktorých máme naokolo viac než dosť. Poukazuje na fašizmus, sexizmus, zneužívanie žien, mučenie, protestuje proti náboženskému fanatizmu. Miesto v jeho knihe si našli nepochopení jedinci, ale aj úchylní sadisti, psychicky narušené indivíduá... Larsson kritizuje všetky smery a prúdy, ktoré zväzujú človeka, oberajú ho o slobodu, ale pritom neuráža, nevysmieva sa. A to všetko na pozadí vynikajúceho detektívneho príbehu.

V skratke k deju: novinár Mikael Blomkvist je odsúdený za ohováranie významného švédskeho podnikateľa. V tej chvíli mu priemyselný magnát Vanger navrhne, aby napísal kroniku o jeho rodine, no sleduje jediný cieľ: „objasnite záhadné zmiznutie mojej netere“. Blomkvist ponuku prijme a púšťa sa pátrania. Postupne - ako keď šúpete cibuľu - odhaľuje všetko to svinstvo, z ktorého vám je do plaču. Neskôr mu prichádza na pomoc geniálna hackerka Lisbeth a aj s jej pomocou odkrývajú pravdu – prečo vlastne muži nenávidia ženy.

Larsson v knihe „ Muži, ktorí nenávidia ženy“ výborne vykreslil jednotlivé charaktery, čo možno považovať za jedno z pozitív knihy. Príbehy hlavných postáv by tak pokojne vydali na samostatné knihy: napríklad Lisbeth, problémové a násilnícke dievča, na ktoré musel dohliadať poručník, no ktorá bola vynikajúcou hackerkou a dokázala sa dostať do života kohokoľvek. Alebo Mikael, poctivý triezvo uvažujúci novinár, bez predsudkov. Či šéf bezpečnostnej agentúry Armanskij, priemyselný magnát Henrik Vanger a iní. Román - bohatý na detaily, paralelné dobrodružstvá a opisy - však nestráca na atraktivite a práve naopak, postupne naberá na obrátkach, prekvapuje, vie zaskočiť. A všetko do seba razom zapadá ako puzzle. Okrem pútavého čítania tak získa čitateľ zaujímavé informácie o švédskej spoločnosti a možno si na záver uvedomí, ako často zatvárame oči pred zlom, ktoré sa môže diať práve v tejto chvíli hoci aj za našimi dverami, u suseda, vo vedľajšom dome...

V piatok 13.februára vychádza druhá časť trilógie Milénium „ Dievča, ktoré sa hralo s ohňom“.

Milan Buno