Metro 2033 (3.6.2010)

Recenzia postapokalyptického sci-fi thrilleru. Píše sa rok 2033 a je dvadsať rokov po apokalypse, ktorá zničila takmer celé ľudstvo. Povrch zeme po jadrovom výbuchu už nie je bezpečný a tak sa život presunul do spletitých tunelov moskovského metra. Tie slúžia ako najväčší protijadrový kryt na svete a ľudia si tam z jednotlivých staníc vybudovali samostatné mestá. Za hermeticky uzavretými bránami moskovského metra nie je rozdiel medzi dňom a nocou a univerzálnym platidlom sú náboje....

Metro 2033 Doteraz som nikdy nečítal ruské sci-fi, ale po prečítaní novinky Metro 2033 musím povedať – nech žije. Ešte pred prečítaním ma zaujal obrovský úspech vo svete, cena za najlepší debut na Metro 2033 európskom sci-fi stretnutí EuroCon 2007, pol milióna predaných výtlačkov a následne počítačová hra s rovnomenným názvom. Vravím si – to si musím prečítať. Hneď prvé strany ma vtiahli a zaujali. Skvelá kniha, ktorá stavia na silnej atmosfére, napínavom dobrodružstve a prepletá to nenápadnými filozofickými kúskami.

Hrdinom príbehu je mladík Arťom, ktorý sa narodil len pár rokov pred katastrofou a nikdy nevidel oblohu, ani slnko... vlastne, raz predsa len áno. V tú osudnú noc, keď pomohol otvoriť priechod na povrch a vpustil tak do susednej stanice a tým aj do celého podzemia ZLO. V temnom podzemí sa odvtedy žije relatívne organizovane, hoci v sústavnom strachu – Zlo totiž začína útočiť a Arťom sa vydáva na záchrannú akciu.

Na knihe je najlepšia atmosféra, ktorú dokázal Dmitry Glukhovsky navodiť. Doslova vás vtiahne do podzemných tunelov, sledujete život v metre, minipríbehy a postavičky, ktoré vstupujú do života Arťoma. Dozvedáte sa o nešťastiach, úspechoch, fámach, ktoré kolujú po temnom podzemí. Autor vykreslil postavy nie plocho, ako by som pri tomto žánri čakal, ale so svojou hĺbkou, motiváciou, názormi a cieľmi. Možno sa spočiatku zdá tuctová postava Arťoma (vyvolený, má viac šťastia ako rozumu, dostáva poriadne do tela, ale vždy sa otrasie a ide ďalej), no postupom času zisťujete, že všetko – aj ten na prvý pohľad balast – má svoje opodstatnenie. Ani postava Arťoma, ani príbeh nie je taký klasický, ako ste na začiatku predpokladali.

Ak by som si mal Metro 2033 prečítať ešte raz, určite by som to urobil v nejakom metre – v Budapešti, Prahe, Paríži, kdekoľvek. Musí byť neuveriteľne živé a neodolateľné čítať to v hegajúcom vozni metra, pri blikajúcej neónke, v šere staníc a tme podzemia... Takto som aspoň podchvíľou nazeral do mapky metra, ktorá je na prednej vnútornej strane obalu – s vyznačenými frakciami a politickými stranami, ktorým patrí tá ktorá stanica; s označením zamorených staníc či trás, miesta obsadené mutantmi, zamorené morom či biologicky nebezpečné. Hollywood vraj už rokuje o filmových právach a ja už teraz viem, že ak bude film Metro 2033 dobre nakrútený, určite si ho pozriem.

Prečítajte si ukážky z knihy „Metro 2033“.

Mib