Zážitková prechádzka filmovým Slovenskom v knihe Filmové miesta 2

Spoznávanie filmových miest po celom Slovensku je oveľa zaujímavejšie, než sa môže zdať. No najmä Slovensko je v niektorých miestach ešte významnejšie a môže byť ešte slávnejšie. Kniha Filmové miesta nám aj vo svojom druhom diely dokazuje, že máme viac, ako tušíme.

Filmové miesta, tak sa volá kniha, ktorá už z názvu dáva vedieť, čo čitateľovi ponúkne. Prvý diel vyšiel minulý rok a mali sme sa možnosť stretnúť s ním v Teleráne, v reláciách RTVS, v rôznych médiách a zaujímavých článkoch. Slovensko si vďaka tejto knihe mohlo všimnúť, že je zaujímavé aj z iného pohľadu, než sme bežne zvyknutí. Odrazu je naša krajina aj krajinou zaujímavou z filmárskeho hľadiska. Asi sme si to ani nechceli predstaviť, pripustiť, alebo len sme sa nad tým dosiaľ nepozastavovali.

Keď som dostala Filmové miesta z roku 2021 na Vianoce ako darček, prekvapil rozsah zaujímavostí a vôbec miest samotných. Informácia o tom, že sa na tento rok pripravuje knižné pokračovanie mohlo pôsobiť ako žmýkaní úspešnej témy, ale najskôr som nemala pocit, že by druhá kniha ešte mala z čoho čerpať. Lenže už samotná knižka priznáva, že bude mať pokračovanie a tak vyvstávala otázka, či si autor neponechal nejaké zaujímavé esá v rukáve.

Kniha Filmové miesta 2 je slušným pokračovaním

K druhému dielu knihy - Filmové miesta 2 nemusíme pristupovať s nedôverou. Nie je totiž druhoradým. V knihe je cítiť, že sa nezoznamujeme s druhoradým filmom. Opäť je kniha v rovnakom rozsahu, v rovnakej úprave a vďaka fotografiám SFÚ a RTVS je kniha aj po obrazovej stránke autentická. Nehovoriac o krásnej obálke, ktorá dáva tušiť, že aj tentoraz to bude stáť za to. Perinbaba sa naozaj na mape Slovenska ešte spája s miestami, ktoré neboli v prvej knihe. Napríklad s dedinkou Malatiná, Zázrivou, alebo zaujímavosťami prepojenými na filmového architekta Viliama Jána Grusku.

Druhý diel otvára opäť tému Vysokých Tatier vo filme a spomína naozaj unikátne kúsky, lokácie a scénky. Aj filmy, o ktorých sme možno mnohí ani netušili, že pochádzajú z našich veľhôr. V prvej aj druhej knihe sa opakujú len Vysoké Tatry a Kysuce. Aj to však len preto, že tieto lokality majú stále čo ponúknuť a stále vedia prekvapiť.

Fanúšikov slovenskej turistiky musí potešiť nemálo tipov na výlety na miesta, kde vznikali rôzne scénky rozprávok, filmových drám, vojnových filmov, aj hollywoodskych trhákov. K nim pripočítajme niekoľko netflixových kúskov, ktoré stoja za našu pozornosť. Všetko je písané zrozumiteľne. Tak, aby vo výsledku mal z čítania zážitok každý. Aj ten, čo nepohrdne dobrým filmom, aj ten, pre ktorého je dôležitejšie ako film samotné miesto v slovenskej prírode, alebo na vidieku. Kniha je tak slušným pokračovaním a kvalitným pokračovateľom série.

Zaujímavosti a postrehy:

• Kniha vychádza vo vydavateľstve Dajama, ktoré je známy vydavateľom kníh o Slovensku
  • Tvorí súčasť edície Krásy Slovenska, ktorej knihy sú si vzájomne podobné