Temná strana Švédska

Temná strana Švédska je zbierka krimi poviedok najobľúbenejších švédskych autorov. Ja sa v krimi žánri pohybujem len veľmi krátko a preto sú mi mená autorov väčšinou neznáme, no objavil sa medzi nimi jeden, o ktorom ste už možno počuli - Stieg Larsson.

Napísal veľmi známy román - Muži, ktorí nenávidia ženy a ním sa preslávil po celom svete. V poslednej dobe, akoby sa vrece s vynikajúcimi švédskymi autormi roztrhlo a na naše trhy prichádza množstvo kníh z rady Severské krimi. Oni na to majú a tento žáner im proste patrí.

Štýly autorov sa mi úprimne po niekoľkých poviedkach zlievali dokopy, no aj tak každý autor vniesol do svojej poviedky iného ducha. Myslím, že na týchto novodobých poviedkach je najlepšie to, že končia tak zvláštne, akoby potrebovali pokračovanie a ako keby bolo niečo nedopovedané. Tak som sa pri niektorých cítila ja. Akoby potrebovali svoj koniec alebo skôr som potrebovala nad tým koncom premýšľať.

„Dovoľte, aby som sa poďakoval za vašu pomoc a spoluprácu,“ počul som Westerov hlas. „Veľmi pekne ďakujem.“
Zacítil som pichnutie v ramene. Ako posledné mi napadlo, že ho nenávidím. Nenávidím ho. Nenávidím...
-         Supermozog, Stieg Larsson

Poviedky boli krátke a vďaka tomu dej postupoval veľmi rýchlo. Okrem „krimi častí“ bolo v poviedkach zahrnutých množstvo iných tém - nezrovnalosti v medziľudských vzťahoch, politické názory, rasové a kultúrne odlišnosti. Dej niektorých príbehov je zasadený do minulosti a iný do budúcnosti. Tak ako každý krimi žáner potrebuje je aj v tejto knihe tiež opis konfliktov, vrážd, zločinov a siahodlhých vyšetrovaní, pričom je priestor rozdelený pre obe strany - kladné aj záporné.

Pozrela sa naňho. Malé živé oči triumfálne zažiarili a ústa sa natiahli do víťazoslávneho úsmevu. Naozaj bola šialená.
-         Alibi pre seňora Banegasa, Magnus Montelius

Určite najviac prekvapil Larsson. Zdalo sa mi, akoby si vytvoril nejaký sci-fi príbeh a Mankell a Nesser zase akoby nepremýšľali o tom, čo píšu lebo mi ich poviedka nedávala zmysel. Ostatné boli skvelé. Niektoré by si naozaj zaslúžili, aby sa prerobili na nejaký poriadne dlhý príbeh, lebo mali skvelú myšlienku, na ktorej by sa mohla neskôr odvíjať aj nejaká dobrá trilógia.

Táto zbierka ponúka sedemnásť poviedok od dvadsiatich švédskych autorov. Pričom každá poviedka ma na začiatok priložený krátky životopis jednotlivých autorov, z ktorých tiež vyčítate, že niektoré poviedky neboli doteraz publikované a táto kniha tiež predstavuje ich prvé preloženie do anglického jazyka a následne aj do iných. Myslím, že táto kniha vyjadruje presne to, čo ľudia na krimi milujú a vďaka autorom môžeme nahliadnuť aj do Švédskeho prostredia, ktoré je naozaj čarovné.

Temná strana Švédska čitateľovi ponúka náhľad do sveta špičkových autorov krimi žánru. Ak sa vám zapáči niektorá ich poviedka, určite budete chcieť siahnuť aj po väčších dielach.

Recenzoval: Wanderer