Stefanie Pintoffová - Únos

Všetci čakajú na rozsvietenie vianočného stromčeka, no to, čo sa udialo pred Katedrálou sv. Patrika nik nečakal. Toto miesto sa totižto zmenilo na rukojemnícku drámu, ktorá nemá konca. Šialenec má iba jednu podmienku – rozprávať sa s policajnou vyjednávačkou Eve Rossiovou, ktorá bola šéfkou jednotky Vidocq. Zdá sa, že sa musí znovu spojiť so svojimi starými kolegami, aby zabránila katastrofe. V stávke sú životy ľudí a bezpečnosť vzácnej budovy.

Útočník sa nemieni vzdať a ohrozuje svoje obete vo zvrátenej hre. Každý krok polície je podľa neho chybný. Treba postupovať opatrne.

Čítala som už veľa trilerov a mám pocit, že buď som už túto knihu niekde zaregistrovala, videla som podobný film, alebo je všetko v dnešnej dobe na jedno kopyto. Mala som silné déjà vu, ktoré pretrvávalo a ja nie a nie zistiť, prečo ho mám. Doteraz som na to neprišla. Hľadala som podobné knihy, ale márne – nezistila som nič. Možno sa mi všetko poplietlo. Odhliadnuc od toho, bolo dielo vynikajúce.

Do deja ma vtiahli správy. Na konci skoro každej kapitoly bolo oznámenie, ktoré nám vravelo, ako sa vyvíja dráma a aký je aktuálny stav situácie. Boli to informácie, ktoré boli väčšinou skreslené, pretože ku verejnosti sa, pochopiteľne, nedostane všetko, aby to neohrozilo vyšetrovanie.

Zaujímavé boli aj časti, keď nás autorka zoznamovala so starými „kolegami“ z tajnej jednotky Vidocq. Tieto pasáže boli spracované ako policajné dokumenty, takže sme sa mohli dozvedieť o ich silných a slabých stránkach, povahe, rodine alebo trestnom registri. Za každou takouto „zložkou“ bola kapitola, ktorá približovala život týchto ľudí. To ma udržovalo v stálom napätí, pretože všetci boli zaujímavé postavičky, ktoré zachránili päťdesiat percent knihy.

Ďalšie percentá idú príbehu – zápletke, rozuzleniu – pretože to bolo napísané dobre a zároveň chaoticky a mätúco. Od začiatku som vedela, že tu niečo nehrá a s pribúdajúcimi stránkami sa mi to čoraz viac utvrdzovalo. Nachádzala sa tam, totižto, jedna postava, ktorá tam nijako nezapadala a myslela som si, že ani nebude mať spojitosť s dejom, pretože celé jej zasadenie do dejovej línie bolo nanajvýš podozrivé. Pravý zámer som odhalila príliš skoro, ale stále som nevidela žiadnu súvislosť medzi Eve a útočníkom. Musela som si počkať...

Únos sa veľmi dobre čítal. Aj keď som už poznala väčšinu zo zápletky, stále ma niečo nútilo otáčať stránky, ktoré sa mi míňali tak rýchlo, že som nevedela, že dielo sa blíži ku koncu. Chcela som zistiť všetko, no tušila som len časť. K lepšiemu pocitu prispeli aj mapky, ktoré mi pomáhali orientovať sa na mieste, okolo ktorého sa točil príbeh.

Postavy sú zaujímavejšie, ako to, čo sa dialo pred katedrálou. Toto zistenie ma prekvapilo, pretože som čakala, že si budem ohrýzať nechty kvôli útočníkovi. Namiesto toho som bola netrpezlivá, kedy sa na scéne objavia ľudia z Vidocqu. Ich osobnosti ma „bavili“ viac ako celý prípad.

Tento triler môžeme radiť k tým podarenejším. Ak vás neosloví zápletka, viditeľne pomôžu postavy, ktoré sú nevyspytateľné a oplývajú rôznymi charakterovými vlastnosťami, takže budete mať o zábavu postarané. Z môjho pohľadu by vás táto kniha nemala nudiť ani vtedy, keď ste už presýtení trilermi, no každý je iný. Čo sa páčilo mne, sa vám nemusí páčiť, ale už len kvôli hrdinom diela, treba dať tomuto počinu šancu.

Recenzovala: Natália Kapustová