Sofia Lundbergová – Otáznik je polovica srdca

Aj cesta späť môže byť krokom vpred

Snažila sa zabudnúť. Snažila sa uniknúť a zabudnúť na život, ktorý žila predtým. Manželovi ani dcére nič nepovedala. Veď čo by im aj povedala, pravdu? Za tu sa príliš hanbila. Pravda bola príliš bolestivá. Nepochopili by ju. No teraz je Elin na pochybách, napísal jej a spustil v nej tak lavínu spomienok, ktoré dúfala, už nikdy nevyplávajú na povrch. Minulosť človeka vždy dobehne.

Sofia Lundberg (1974) je švédskou autorkou, editorkou a novinárkou. Žije v Stockholme so svojim synom. Photo: Viktor Fremling

Je veľmi úspešná, slávna fotografka. Elin Boalsová žije a pracuje v New Yorku, má úspešnú kariéru, úspešného manžela obchodníka Sama a sedemnásťročnú dcéru Alice, ktorá je skvelou tanečníčkou. Elin sa doteraz domnievala, že žije šťastný život. Prečo sa potom vyhýba domovu? Prečo nechce tráviť toľko času so svojou rodinou, ktorá ju tak veľmi potrebuje a ktorú ona tak veľmi miluje?

List od priateľa z detstva ju prinúti zamyslieť sa. Počas dospievania v rodnom kraji bol on, Fredrik, jediným, ktorý jej rozumel a pomáhal prežiť ťažké chvíle s pijanom otcom a frustrovanou, deprimovanou matkou. Elin to v mladosti nemala jednoduché, spoločne s mladšími bratmi neraz zažívali krušné chvíle, sestra im bola najväčšou oporou. Život to ale zariadil po svojom a nešťastie spôsobilo rozdelenie rodiny. Dnes, keď má Elin takmer päťdesiat rokov ju minulosť dobieha a ona sa musí rozhodnúť. Otvorí jej dvere a bude jej čeliť, alebo príde o manžela aj jedinú dcéru.

Príbeh je pekným vyobrazením rodinného kruhu, ktorý zohráva v živote každého človeka jedinečnú a dôležitú úlohu. Rodina je súčasťou žitia i bytia. Autorka pekným spôsobom poukazuje na uvedomenie si hodnoty rodiny. Rodina človeka kreuje, otesáva na ňom hrany, tvaruje jeho konanie. Rodina je súčasťou jedinca a mala by držať pokope. A nie je dôležité, ako člen rodiny koná, rodina by mu mala byť oporou. Podporiť jeho činy, nezatracovať. Elin bola súčasťou rozpadnutého rodinného kruhu, keď bola malá. Keď sa však stala manželkou a matkou, dostala druhú šancu a mohla zmeniť naučené vzorce a rodinný kruh zoceliť. Podarí sa jej to? Podarí sa jej zahojiť utŕžené rany, odblokovať strachy, pochovať hanbu? Ako sa vyrovná so svojou minulosťou, ktorá neúprosne zasahuje do jej prítomných dní čoraz viac?

Kniha je nenáročným titulom, určeným na spríjemnenie dlhých jesenných a zimných večerov. Čitateľ sa pri čítaní nezapotí, pekné myšlienky dofarbujú zaujímavý, jemným napätím popretkávaný, dej. Hlavní protagonisti sú sympatickí a svojimi osudmi zaujímaví aktéri hry, v ktorej hlavnou úlohou je zosúladiť minulosť s prítomnosťou. Zaujímavou formou autorka prepojila dedinský život sedliakov so životom slávnych osobností na výslní veľkomesta. Sadnite si a pri knihe oddychujte. Je príjemná.

Recenzovala: Martina Javorková