Scott Spencer - Nekonečná láska

David Axelrod v jeden horúci letný deň roku 1967 úmyselne založil požiar v dome svojej priateľky Jade Butterfieldovej. Bol to zúfalý čin zúfalého mladíka. Jade s rodičmi od neho totiž vyžadovali, aby sa mesiac vyhýbal celej ich rodine.

Davidovi však v hlave skrsol "úžasný" nápad - založí maličký požiar, on bude záchrancom celej rodiny a bude môcť byť opäť s Jade. Lenže požiar sa nečakane rozšíril, dom zhorel, Butterfieldovci sa zachránili, no David skončil v nápravno-výchovnom zariadení, kde strávil dlhé 3 roky. Po podmienečnom prepustení spomína na Jade - svoju prvú a jedinú lásku - a pátra po nej i po celej jej rodine.

Nekonečná láska nie je ľahkým romantickým čítaním pre naivné dievčatá. Je to príbeh o šialenstve a láske - alebo ak chcete, tak o šialenej láske. David je chlapcom, ktorého láska je nekonečná a osudová, tak hlboká a všetko presahujúca, že vstrebe aj samotného Davida. Myslím, že môžem bez okolkov vyhlásiť, že David je skutočne šialený, ale láska taká predsa býva, nie? Nerozumná, absurdná, slepá. A keď ju sprevádza aj túžba a zmyselnosť, prevalcuje všetko, čo sa jej postaví do cesty.

Zdá sa, že celý príbeh je iba o tom, ako sa David snaží vypátrať Jade a medzitým spomína na minulosť. Avšak pomalý dej a množstvo opisov vás prinúti zastaviť sa, zbystriť pozornosť a uvedomiť si, že je to príbeh, ktorý vám toho chce povedať oveľa viac. O vzťahoch medzi ľuďmi, o samotnom živote, o vášni, o posadnutosti láskou, o zničených snoch. A tie milostné scény! Nad celým príbehom visí ovzdušie erotiky, postupne sa emócie zahusťujú až nastane gradácia v podobe scény, ktorá je tak vášnivá a zároveň až nechutná, že som nikdy nič podobné ešte nečítala. Tá otvorenosť, bezhraničnosť a sexuálny náboj v kontraste s pocitmi zdesenia a hnusu - to bolo niečo geniálne a nepochopiteľné.

David psychicky nie je v poriadku, no akosi som chápala všetky jeho myšlienky. Nerozmýšľa a nekoná racionálne podľa merítok bežného života. Podľa merítok beznádejne a osudovo zaľúbených ľudí však koná viac než rozumne a myslím, že väčšina takýchto čitateľov bude mať preňho pochopenie. David je totiž veľmi pudový človek, koná tak, ako chce, nie tak, ako to spoločnosť očakáva. A práve toto je jednou z hlavných tém tohto príbehu - dvojtvárnosť. To, že ľudia svetu ukazujú svoju oficiálnu tvár - kultivovanú, pokojnú - a tu skutočnú potláčajú - rozorvanú, šialenú, vášnivú. Myslím, že David reprezentuje práve túto našu odvrátenú tvár. Jeho spontánnosť a posadnutosť je súhrnom všetkého toho, čo väčšina ostatných ľudí potláča.

Nekonečná láska je nekonečným príbehom života. Detailné a podnetné opisy a myšlienky hlavnej postavy vás prinútia zamyslieť sa, jeho činy vás možno pohoršia či znechutia, no kdesi v hĺbke duše pre ne nájdete pochopenie. Nie je to kniha pre tých, čo hľadajú ľahké romantické čítanie, je to príbeh pre tých, ktorí milujú alebo kedysi milovali tak bezhranične a posadnuto, až už nedokázali rozoznať hranicu medzi láskou a šialenstvom. Ak vôbec kedy nejaká existovala.

Celkové hodnotenie: **** a pol

Filmové spracovanie: z roku 2014 s názvom Nekonečná láska (Endless Love) v hlavnej úlohe s Alexom Pettyferom a Gabriellou Wilde. Existuje aj starší film z roku 1981 v hlavnej úlohe s Brooke Shields a Martinom Hewittom.

Recenzoval: Catty