Od názvu až po poslednú vetu...

Pôsobivý román Laurie Halsovej Andersonovej je príbehom študentky Merryweatherskej strednej školy Melindy Sordinovej. Po traumatickom zážitku na večierku na záver školského roka, na ktorý zavolala políciu, ju spolužiaci začnú ignorovať, lebo nechce vysvetliť, prečo to urobila. Postupom času sa Melinda dostáva do čoraz väčšej izolácie – úplne prestane rozprávať a takmer s nikým sa nestretáva. Svoje pocity dokáže vyjadriť iba na hodinách výtvarnej výchovy prostredníctvom prác, ktoré realizuje pre učiteľa Freemana. Opäť však túži nájsť svoju identitu, zahodiť minulosť za hlavu, a keď sa jej to už-už darí, znova jej cestu skríži Andy. Lenže tentoraz sa už Melinda nedá, odmieta byť ďalej ticho, rozhodne sa postaviť čelom k svojim problémom a povedať, čo sa vlastne stalo.
Román, ktorý zaraďujú do kategórie problémovej literatúry, získal ihneď po vyjdení viacero cien a preložili ho do šestnástich svetových jazykov. V roku 1999 ašpiroval na Národnú cenu za literatúru pre dospievajúcu mládež a v roku 2004 bol sfilmovaný.

Kniha Hovor! je opäť jedna z tých kníh, ktoré si vezmem iba tak námatkovo a absolútne nič od nich nečakám. Či sa mi voľba vydarí, alebo nie, to je vždy o náhode, no tentoraz bol môj výber veľmi dobrý. Niekedy si nie človek vyberie knihu, ale kniha si vyberie človeka a ktovie, možno to tak naozaj je aj v tomto prípade. Už po prečítaní anotácie mi bolo jasné, že téma, ktorej sa autorka rozhodla venovať nebude rozhodne ľahká, ani oddychová. Prekvapilo ma, že kniha dostala významné ocenenie, no teraz po prečítaní sa tomu vôbec nečudujem. Zaslúžila si ju plným právom. Málokedy zvládne autor tému, ktorej sa venuje tak dobre ako Laurie Halse Anderson. Príde mi, že v knihách sa celkovo táto tématika veľmi nerieši, no ona prenikla problému až do úplnej hĺbky. Laurie má jeden z najlepších štýlov písania s ktorými som sa za poslednú dobu stretla. Verím, že mnohé dievčatá, ktoré sa stali obeťou ako hlavná hrdinka Melinda našli v tejto knihe pochopenie a povedala by som, že aj útechu. Úvodné strany začínajú úryvkami z emailov, ktoré dostala autorka od dievčat, ktoré prežili to čo Melinda a je to skutočne mrazivé... Autorka však spravila veľkú vec tým, že takýmto dievčatám poskytla oporu a to veľmi nenútenou formou.

Laurie odhaľovala udalosti postupne a svojim spôsobom veľmi jemne. Všetko sa tak postupne vyvíjalo, či už dej, alebo samotná hrdinka. V knihe sa nachádza obrovské množstvo metafor, pretože na nich je príbeh tak trocha postavený. Autorka chce ukázať, že v bežnom živote riešime kvantum nepodstatných vecí, no tie ozajstné a dôležité problémy ostávajú nepovšimnuté. Všetko v tejto kniha má svoj význam. Názov je kratučký, no povie vám viac ako celá veta. A taktiež posledná veta knihy je navonok celkom nepodstatná, no tu hovorí za všetko. Laurie dokázala, že menej je niekedy viac. Malými náznakmi dokázala povedať kopu vecí.

Kniha je písaná vo forme ja-rozprávania, ale mne to prišlo veľmi často skôr ako denník. Forma akou hrdinka rozprávala čo sa jej udialo a situácie, ktoré tam boli vykreslené mi prišli oveľa osobnejšie. Ani náhodou to nebol klasický štýl ja-rozprávania. To sa mi však veľmi páčilo. Vďaka tomu ma to do knihy vtiahlo ešte viac a tak som mala pocit, že to prežívam s Melindou. Táto kniha je taká jednohubka. Prečítate ju na posedenie, no dovolím si tvrdiť, že vám dá viac ako nejaká hrubá bichľa. Ja som ju doslova zhltla, pretože už od prvej chvíle sa mi od nej nedalo odtrhnúť. Zaujímalo ma aký osud čaká Melindu a predovšetkým, či nájde pokoj a vyrovnanosť sama v sebe.

O Melinde ako hrdinke sa mi hovorí veľmi ťažko. Počas príbehu sa celý čas vyvíjala a hľadala istotu v každodennom živote. Bolo ťažké vidieť ako veľmi ju zasiahlo to čo sa jej udialo, aj keď prirodzene niet sa čo diviť. Je však veľmi dôležité ako autorka naložila s vyrovnaním sa s celkovým problémom u Melindy, pretože práve to je ten úsek, ktorý môže pomôcť dievčatám aj v normálnom živote. Podpora od priateľov a od rodiny je nesmierne dôležitá a tak je ako som už vyššie spomínala dôležité neprehliadať skutočné problémy. Myslím, že keby mala Melinda skutočných priateľov, tak by sa z toho celého dostala oveľa skôr.

V roku 2004 vzniklo aj filmové spracovanie, ktoré si určite hodlám pozrieť. Nie som si istá tým, že Melindu predstavuje Kristen Stewart, ale každopádne som veľmi zvedavá. Zatiaľ som naň našla mnoho pozitívnych ohlasov, čo ma teší. A čo vy? Videli ste film? Ak ste nečítali knihu, tak by ste to mali rozhodne napraviť. Odporúčam ju každému! Je to výnimočný príbeh a posolstvo, ktoré ukrýva treba posúvať ďalej. Veľmi si cením autorku za to čo dokázala a som naozaj veľmi rada, že som túto knihu čítala. Nájdite aj vy pravdy, ktoré príbeh ukrýva...

Recenzovala: Kristína Dražovská