Nie som básnik

Nevedel som kto je EXPL0... Fakt. Až kým mi moji dorastenci, ktorých trénujem futbal nepovedali: Tréner, Expl0 mal vo videu Vašu knižku. V akom videu, akú knižku? – opýtal som sa. No a odvtedy už viem.

Potom sme spolu prehodili pár slov a zistili, že vlastne dávame obaja v básňach zo seba von celý svet. Asi toľko k predstaveniu Petra a mňa ako človeka, ktorý má možnosť zbierku prečítať ako prvý na tejto Zemi. Ďakujem.
Básnická zbierka NIE SOM BÁSNIK s krásnymi kresbami nie je duši lahodiaca len z von, ale aj z vnútra. Peter sa nám hneď vo svojom úvodníku predstavuje ako Peter – človek. S emóciami a pocitmi. Nie iba ako youtuber Expl0. Autorove vyjadrenie vnímania svojho okolia je veľmi hĺbavé a pre mňa zaujímavé. Na počudovanie a šťastie pre mňa ako čitateľa, sa Peter nesnaží silou mocou rýmovať. Tak ako by to urobilo 98% debutujúcich autorov. Jeho voľný verš plynie a rynie sa slobodnými brehmi. „Nikdy totiž neodídem, lebo vieme obaja, že patríš ty mne a ja tebe. Milujem ťa“. Peter sa nevyhýba ani silným vyznaniam, ktoré sú pre mňa ako autora veľmi blízke. Tak isto ale bohémsky dokáže mávnuť rukou: „Čaute. Všetky bývalé, ktoré bývali v mojej prázdnej váze“. Autorove obrazy sa mi popačujú a môžem s určitosťou povedať, že je ako poet oveľa ďalej, ako ja v jeho veku. Čo to znamená pre milovníkov poézie? Neviem teda celkom presne, keďže nás autorov je viac ako samotných čitateľov. Ale k pointe. Peter má našliapnuté do celkom slobodného a iného vnímania sveta, ako ostatok zamaskovaných más. Hovorím o inom uhle. O inom pohľade. O iných obrazoch. Hovorím o poézii. Tam som viac doma, ako kdekoľvek inde. Naozaj.
No a čo na krátky záver? Žiadne priania, slzy, ani blahoželania. Básnická zbierka NIE SOM BÁSNIK si určite nájde svojich fanúšikov. Viem to. A ešte k pointe: Peter v úvode s pokorou poďakoval svojim najbližším. Tak cítil, tak chcel. Pokora je štartovacia čiara, ako vyletieť do absolútnych výšin. Áno. Šťastie je o slobode a sloboda o možnosti byť samým sebou. Presne o tom je zbierka básní NIE SOM BÁSNIK. Majte s ňou krásne chvíle.

Jano Marton, básnik