Neutíchajúca akcia ako z filmového plátna

Až po otvorení knihy som si uvedomil, že ide o druhý diel série (prvý vyšiel pod názvom Druhý život Nicka Masona). Nijako ma to však neodradilo. Nielen preto, že ide o samostatný príbeh, ale hlavne preto, že ma do seba vtiahol prakticky okamžite.

Plán úteku sa vám pred očami odvíja ako nadupaný akčný film a každá kapitola prináša posun. Vatu v podobe opisov či úvah by ste hľadali márne, rozprávač miestami funguje ako oko kamery a vy len sledujete aktuálne dianie. Steve Hamilton ponúka čistokrvný adrenalín, a hoci námet o snahe eliminovať svedkov súdneho procesu nie je až taký originálny, v jeho poňatí sa ukazuje ako zábavný i napínavý zároveň. Svojou hlavnou postavou popri tom popiera čitateľské očakávania. Zámerne sa vyhýbam pojmu hrdina, pretože Nick Mason nie je práve ukážkou čistého svedomia.

"Strelil do obloka, sklo sa rozbilo na milión kúskov, preskočil na balkón a cez zábradlie. Nasledujúci okamih sa zlial do jedinej vlny tepla, svetla a ohlušujúceho hluku. Výbuch sa po ňom zahnal ako laba obrovského zvieraťa a sotil ho do studenej noci. Jednou rukou sa zachytil zábradlia, no šmýkali sa mu prsty. O dvadsaťjeden poschodí nižšie čakala ulica, aby prijala jeho padajúce telo. Druhý výbuch bol ešte silnejší než prvý. Musel sa pustiť." (str. 19)

Nebudeme si klamať, Nick Mason je zločinec a vykonávateľ špinavej práce Dariusa Colea, bossa podsvetia v Chicagu. Autor sa snaží vykresliť ho aj v dobrom svetle, využíva pritom klišé v podobe bývalej ženy a malej dcéry. Okrem toho Nick nezabíja nevinných, ale vykonáva len určenú prácu, a aj tým si v podste iba chráni vlastný krk. Tým si aspoň ospravedlňuje obete, čo za sebou necháva, a v podstate to stačí aj čitateľovi. Napokon, v príbehu sa vyskytujú mnoho desivejšie a krutejšie postavy ako Nick, a tie predstavujú číre zlo. A je ním rovnako na pohľad distingvovaný Darius Cole, ako aj nevyspytateľný člen gangu... Nick má pomerne jasnú úlohu - zbaviť sa dvoch (neskôr troch) svedkov v Coleovom prípade, ale veci sa veľmi rýchlo zvrtnú a Nick je odhodlaný spraviť všetko, aby jeho šéf neušiel spravodlivosti. To však nebude také ľahké, pretože Cole má na výplatnej páske mnohých policajtov i agentov a Nick má navyše za chrbtom niekoľko znepriatelených dravcov...

"Vystrelil na zadnú pneumatiku, no minul. Dodávka sa ho pokúsila vytlačiť a znova doňho vrazila. Mason cítil trhnutie a stočil volant doľava. Ozvalo sa škrípanie kovu. Náraz ho vrátil do stopy, takže mohol opäť zamieriť.Čas akoby sa spomalil, guľka prevŕtala gumu, vodič v okamihu stratil rýchlosť aj kontrolu nad vozidlom. Dodávku stočilo pred Masonov džíp. Náraz mu vytrhol z rúk volant. Na okamih zbadal podvozok prenasledovaného auta a vzápätí sa prevrátilo hore nohami, opäť sa vrátilo na kolesá a znova prevrátilo..." (str. 139)

Plán úteku patrí medzi veľmi dynamické texty. Prevažujú dialógy a akcia, nemusíte pri tom tuho uvažovať, čiže stránky prehadzujete dosť intenzívne. Nick Mason žije v čierno-bielom svete, u každej postavy viete, čo môžete od nej čakať, či je dobrá, alebo zlá. Nič medzi tým neexistuje. Napokon, v danej sfére nie je priestor na chyby. Steve Hamilton by bol určite rád, keby došlo k sfilmovaniu jeho série, a ja tiež. Síce by vzhľadom na priamy dej išlo o béčkový triler, ale zato so solídnym základom. Nick si ani na chvíľu nevydýchne, ale pritom ho nijako neľutujete. Môže si za to prakticky sám a iba upratuje svoj vlastný neporiadok. Robí to však šarmantne, a ešte stihne pri tom pobudnúť s dcérou a začať si "nečakaný" románik. Práve ten mi pripadal v celom príbehu ako najviac silený a celkom zbytočný. Myslím, že tým autor narušil povahu úctivého a zdržanlivého vzťahu, ale chápem, že i táto slabá romantická linka trochu vyvážila všetko násilie. V roku 2019 vyjde tretia časť série, takže ak ešte nemáte prečítané prvé dve, len smelo do toho!