Narúšanie súkromia môže byť aj veľká zábava

Američanka s milým menom Rainbow (Dúha) Rowellová sa u nás najprv predstavila ako autorka pre mladých dospelých, no hravosť a empatia sa prejavuje aj v jej tvorbe pre skôr narodených. Musím povedať, že táto poloha sa mi páči viac. Ukazuje totiž, že aj dospeláci si v sebe nesú kúsok dieťaťa a niekedy sú ich citové eskapády šialenejšie ako za tínedžerských čias. Lásk@ na prvý klik sa navyše odohráva prevažne v roku 1999, čo dáva možnosť zaspomínať si na vlastné prvé skúsenosti s internetom. Postavy románu si vás získajú veľmi rýchlo, sú ako vystrihnuté z reálneho života. Ženské rozhovory o čomkoľvek budete vnímať spolu s hlavným hrdinom, čím sa na malý moment stanete rovnakým "šmírákom" ako on a vďaka tomu sa budete môcť ešte väčšmi vcítiť do jeho kože.

"Beth: Ešte vždy som hlavná družička. Nikto nepočúval, ako všetko kritizujem. Kiley si skúšala závoje a ostatné družičky si navzájom rátali rebrá a vôbec si ma nevšímali. Keď som vychádzala z toho svadobného salóna, cítila som sa pod psa. Vyčítala som si, že som vyrobila scénu. Hnevala som sa, že sju nikto nevšimol. Cítila som sa ako niekto, kto niečo podpáli len preto, lebo chce upútať pozornosť. Zrazu sa mi zdalo, že je skvelý nápad niečo podpáliť."

Beth a Jennifer pracujú v redakcii spoločenského magazínu, a keď aj tam je konečne zavedený internet, začne sa ich svieži príbeh. Novinári chceli totiž vidieť, ako vyzerajú ich články na webe, no niektorí (ak nie drvivá väčšina) využívala internet aj na iné kratochvíle - erotiku, komunikáciu, zábavu... A práve preto bol najatý Lincoln - mal dohliadať na správny chod siete a tiež kontrolovať činnosť zamestnancov. Ak by sa u nich vyskytli zakázané slová, okamžite im mal hlásiť. Jennifer a Beth si z toho až takú ťažkú hlavu nerobia a veselo štebotajú o svojom súkromnom živote i práci. Lincoln deň čo deň (respektíve noc čo noc) číta ich maily, no nikdy ich nebonzne. Naopak, baví ho to a svojrázna a prostoreká Beth si čoraz viac získava jeho náklonnosť. Lenže jednoliata robota si vyberá svoju daň a Lincoln zároveň čoraz viac uvažuje o svojom živote. Kedy začal stagnovať a ako sa ocitol v práci, kde prakticky nič nerobí a nikam sa neposúva...?

"Nebolo tajomstvom, že kontroluje priečinok WebSharku. O nič nejde, povedal si. Kontrolovať WebShark je moja práca. Bola to úbohá výhovorka, tak si povedal, že sa doň nepozrie, ani keď všetci odídu. Keď ho napokon niekedy po polnoci otvoril, pripomínal si, že nesmie očakávať podobné odhalenie ako včera večer. Aká je pravdepodobnosť, že ho Beth znova spomenie? Aká je pravdepodobnosť, že ho znova stretla? A keby ho videla, všimla by si, že má na sebe peknú košeľu a popoludní sa dvadsať minút česal?"

Neodkladajte knihu, ak budete mať pocit, že spočiatku toho veľa neponúka. Sám som bol najprv rozčarovaný, ale po cca 40 stranách sa situácia zmenila. Úvod síce mohla autorka trochu skrátiť, prípadne zdynamizovať, ale zase, na druhej strane, lepšie spoznáte Lincola a jeho vnútorné rozpoloženie. Hlavnými prvkami príbehu sú romantika a humor, no Dúha Rowellová nekĺže prvoplánovo po povrchu. Lásk@ na prvý klik ponúka aj podnety na zamyslenie, najmä ľuďom vo fáze uvažovania, kam nasmerovať svoje ďalšie životné kroky. Postava Lincolna je v tomto vďačným príkladom. Jeho polovička Beth si vás zas získa podrezaným jazykom a úprimnosťou. Čitateľ čaká, kedy si uvedomí, kto je ten pekný muž z redakcie, a ani sám nevíem, či som bol na tú scénu pripravený. Na jednej strane som sa jej nevedel dočkať, na druhej som sa bál, že príbeh potom stratí svoje čaro. Nevyhnutným zvratom sa však zabrániť nedá a autorka sa toho našťatie zmocnila hravo a zaujímavo. Musím pochváliť aj obálku knihy, ktorá verne odráža hlavný námet. Lásk@ na prvý klik je nenáročným, ale príjemným čítaním pre každého, kto má rád príbehy, čo sa môžu prihodiť v podstate komukoľvek...