Lož má krátke nohy

M. J. Arlidge sa svojou aktuálnou novinkou vracia ku kvalitatívne lepším úvodným dielom série. Predošlá kniha ma totiž tak trochu sklamala, ale Nelej olej na oheň ma presvedčila, že nie je všetkým prípadom koniec. Vyšetrovateľka Helen Graceová nestráca zo zreteľa vidinu spravodlivosti, aj keď sa potýka tradične aj s osobnými problémami. Tie už nie sú natoľko výrazné ako kedysi, ale napriek tomu ju dokážu miestami rozhodiť. Autor sa však nezameriava iba na ňu. Ako je zvykom, krátke kapitoly sa venujú rovnakou mierou aj ostatným, vedľajším postavám. Príbeh sa tak stáva komplexnejším a zaujímavejším. Nie je sa čomu čudovať, Arlidge má bohaté aj z televíznej tvorby a vie, ako udržať pozornosť čitateľa. Už v úvode vás chytí ako rybku na háčik a potom len spokojne priťahuje.

"Učebnice, futbalový dres, výkresy, plagáty zbožňovaného FC Southampton - všetko pohltili plamene. Teplota v miestnosti stúpala každú sekundu, pod stropom sa vytvoril hrozivý oblak vriaceho vzduchu. Zabuchol okno, teplota na chvíľočku klesla, no iba na okamih. Onedlho sa vnútrajšok domu rozpáli, rozbije okná a výbuch ho sotí na ulicu. Nemá na výber. Musí byť odvážny. Spravil krok dopredu, vykríkol matkino meno a odrazil sa z rímsy."

Southamptonská polícia zažívala po poslednom sériovom vrahovi relatívne pokojné, vyše roka trvajúce obdobie. Išlo však len o povestné ticho pred búrkou, pretože odrazu majú plné ruky intenzívnej práce. V meste začne vyčíňať podpaľač, a to dokonca na viacerých miestach súčasne. Hasiči sú v pohotovosti, páchateľ si vyberá obchodné prevádzky, ale aj rodinné domy. Jeho motivácia ostáva nejasná, rovnako ako identita. Helen Graceová a jej tím sa márne snažia prísť na to, čo spája jednotlivé miesta činu. Okrem toho jej dýcha na krk aj nový šéf, keďže predošlá nadriadená sa dopustila chýb, hnaná túžbou zbaviť sa Helen. Policajti tušia, že miesta si podpaľač nemohol vybrať náhodne, pretože podľa všetkého bol na ne pripravený a poznal i okolie. Lenže ľudia postihnutí ohňom mlčia, je evidentné, že čosi skrývajú. Ale požiarov pribúda a vyšetrovatelia nasledujú nejasné a nesprávne stopy. Svoje tiež robia aj médiá, ktoré sa viac ako na samotné požiare zameriavajú na osudy obetí, a to sa podpaľačovi nepáči...

"Mohla napísať hocičo. Mohla písať o tom. Ale ona písala o nich. Z požiaru iba zopár záberov a aj tie boli rozmazané. Ľudia, nechcem predsa tak veľa. Zato pridali veľa záberov starého. A chudáka synátora. Odvážni týpkovia. Fakt, myslím to vážne. Trpeli, ale podstatné je niečo iné. Ľuďom to nie je jedno. Niekto si všimol ich trápenie. Chápete, ako to myslím. Než si poviete, že trolujem, pohnite závitom. Samo utrpenie totiž nie je dôležité. Podstatný je kontext. Chytáte sa? Ľudia majú v zadku. Otca, syna aj dcéru. Stratili mamičku, ich kotvu, skalu oporu (nehodiace sa škrtnite), ale našli jeden druhého."

Téma podpaľačstva sa mi veľmi páčila. Nejde o klasického sériového vraha s určitým typom obete, cieľom môže byť skutočne každý. Bohatý, alebo chudobný, muž alebo žena, študent alebo dôchodca... M. J. Arlidge skvelo vystihol utrpenie ľudí, ktorý čelili ohňu. Zo stránok priam prýštila horúčava a s ňou spojená hrôza a frustrácia. Helen je stále tou istou odhodlanou vyšetrovateľkou, na akú sme si už zvykli, pričom stále si necháva všetky problémy pre seba. Nie sú však už také výrazné, vyrovnanie s rodinnou situáciou je vzľadom na prešlý čas logické, a autor by mohol prísť s niečím novým. Vzťah s novým nadriadeným a neistota z jeho činov sú dobrým základom. Uvidíme, čo prinesie budúcnosť... Do deja sa vo väčšej miere vracia aj Helenina kolegyňa Charlie, ktorej dcérka má už rok a pol a môže sa o niečo viac venovať práci. Román Nelej olej na oheň môžu čítať aj noví čitatelia M. J. Arlidgea, ide o samostatný uzavretý prípad. Knihu môžem len odporučiť, určite vás príjemne zahreje aj v týchto mrazivých dňoch.