Koethi Zanová - Služobnica

Keď mimoriadne okolnosti zmenia človeka na niečo, čím sa nikdy nechcel stať

Koethi Zanová zaujala široké publikum románom Zoznam zákazov, ktorý si získal mnoho čitateľov. Služobnica už od prvých strán zosobňuje napínavé a zaujímavé čítanie. Zanová ostala verná svojmu štýlu písania, a tak čitateľ nachádza v Služobnici podobnú predlohu ako to bolo v predošlej knihe. Psychologický román s prvkami trileru, napätia, nebezpečenstva a množstvom napínavých situácií si vás získa hneď v úvode.

Čitateľ má možnosť sledovať viac dejových rovín a hlavných postáv je tu viac, ako sa na začiatku príbehu javí. Dominantné sú však dve ženské hrdinky, ktoré žijú odlišné životy, no v jednom dramatickom okamihu sa ich cesty pretnú a v jednej chvíli sú rovnaké. Zimomriavky vám budú naskakovať po celom tele pri čítaní, ako unesená bojuje len, aby prežila  v neľudských podmienkach alebo, ako sa snaží dostať na slobodu aj za cenu zabiť. Podstatnú časť príbehu tvorí život strážkyne, ktorá ako zmätené dieťa prežívala v detstve peklo. Jej neľahká cesta životom s otcom opilcom a neskôr psychopatickým manželom vás neraz postavia do pozície tichého pozorovateľa. Občas sa vám môže zdať, že je len obeťou spoločenského systému a manipulácie okolím, no za svoje konanie nesie zodpovednosť sama vlastnou slabosťou a chybami. Zaujímavou postavou je aj bývalý policajt, ktorý sa nevie vyrovnať so smrťou svojej sestry a na vlastnú päsť vyšetruje trojnásobnú vraždu, ktorej stopy vedú k únoscom.

Deň sa začal krokmi na schodoch v nesprávnom čase. Julie si už zvykla na pevný väzenský režim: dva razy denne jedlo, dva razy týždenne vedro s mydlom a teplo vodou, dva razy mesačne pranie. Akákoľvek zmena ju znervóznila, lebo od nej vyžadovala neplánované rozhodnutia a opatrenia, ktoré mohli navždy spečatiť jej osud. Rozochvená počúvala a počítala kroky približujúce sa k dverám. Predstavovala si tú odpornú ženskú, ako nemotorne kráča hore schodmi.

Životy všetkých hrdinov sú prepletené, no autorka nitky ich osudu rozmotáva pomaly. Dáva si načas a čitateľa postupne oboznamuje s novými faktami. Zahmlieva, no rafinovane vám podsúva nové informácie, ktoré vám otvárajú nové dvierka do vašej predstavivosti. Zvedavosť vám nedovolí knihu pustiť z ruky. Množstvo živých dialógov a stále stúpajúca dynamika či permanentné napätie podporujú aktívnejšie čítanie. Dramatické momenty sú opísané veľmi zručne a uveriteľne. Zanová si znova obhájila svoj spisovateľský talent.

Bludné predstavy o kresťanstve, nepochopenie viery, či skreslené vnímanie náboženských vízií, vymývanie mozgov a manipulácia ľudskou mysľou. Tajomstvá hlboko ukryté v duši, hľadanie strateného či čierne myšlienky na smrť. Koethi Zanová rozohrala poriadny kolotoč psychologickej hry. Kto je vlastne vinný a kto to obeťou?

Strhujúca, zvrátená a temná – taká je Služobnica. Psychologický román, ktorý by nemal chýbať v knižnici každého knihomoľa. Odporúčam všetkým, ktorí majú radi napätie, drámu, temnotu a nebezpečenstvo. Poteší tých, ktorí hľadajú niečo viac ako je bežná kriminálka či oddychový triler. Zapasuje ženám, ale i mužom, ktorí veria, že aj ženská autorka dokáže napísať kvalitný román.

Recenzovala: Simona Rošková