J. R. Wardová - Chamtivosť

Jim Heron je vyvolený. Zvolili ho zástupcovia neba aj pekla, pretože má v sebe rovnakú mieru dobra a zla. Tieto dve sily rozohrali medzi sebou zápas, o ktorého výsledku rozhodnú práve skutky Jima Herona. Ak chce nebo vyhrať, musí Jim spasiť sedem duší, ktoré podľahli jednému zo siedmich smrteľných hriechov. Prvým kandidátom na spasenie je rozprávkovo bohatý Vin diPietro so svojím najväčším hriechom: chamtivosťou. Lenže ani zlo neodpočíva a vysiela svojich bojovníkov, ktorí sa chcú zmocniť Vinovej duše...

ChamtivosťChamtivosť je kniha pre dospelých. Považujem zo dôležité upozorniť na tento fakt, lebo sa ľahko môže stať, že čitateľ zvyknutý na anjelov v tzv. young adult verzii bude sklamaný. Príbeh sa rozbieha pozvoľna, čitateľ má čas zorientovať sa, utriediť si myšlienky, zaradiť si jednotlivé postavy do kontextu. Dávkovanie nadprirodzených udalostí tiež stúpa priamo úmerne s pribúdajúcimi stránkami. Prvá štvrtina je zameraná na život jednotlivých postáv - na Jima Herona, Vina diPietra, na jeho priateľku Devinu a na Máriu-Terezu, prostitútku, ktorá sa skrýva pred svojím násilným bývalým manželom. Ako sa ich osudy postupne prepletú, na scénu sa dostávajú aj anjeli, ktorí Jima poveria jeho zvláštnym poslaním.

Mohlo by sa zdať, že je v knihe až priveľa náhod, ktoré tieto rôznorodé postavy spoja do jedného celku, no myslím, že sa dajú pripísať vyšším silám. V niektorých knihách mi časté náhody vyslovene prekážajú, tu som ich však vnímala ako nevyhnutne potrebné a prirodzené súčasti príbehu. Spojenie nadprirodzena s reálnym životom postáv bolo skvele zvládnuté, nenásilné a rovnomerne rozdelené. Príbeh je vyrozprávaný v tretej osobe, avšak striedajú sa uhly pohľadov a tak čitateľ má možnosť nazrieť do hláv každej postavy. Takýto štýl rozprávania prispel aj k vytvoreniu napätia a k celkovej gradácii príbehu.

Jim je sympatický hrdina. Ani dobrý, ani zlý, stojí na pomyselnej hranici a to ho robí ľudským. Dokáže byť chladnokrvný a bez mihnutia oka zabíjať, no v inom okamihu ho rozľútostí aj úbohý opustený psík. Je príliš tvrdohlavý, pomstychtivý a zároveň aj extrémne obetavý - proste kombinácia dobrých i zlých vlastností. Vedľa neho vyzeral Vin ako stelesnený anjel a svoj imidž boháča, ktorý je nad vecou, veľmi rýchlo stratil. Samozrejme, za jeho prerod - okrem Jimovej pomoci - mohla predovšetkým láska. Práve táto jeho premena bola jedinou vecou, ktorá mi v knihe prišla pritiahnutá za vlasy. Dobre, láska ľudí dokáže zmeniť, ale tak rýchlo? Skôr sa prikláňam k tomu, že Vin ani nebol taký chamtivý, ako sa to vykresľovalo, on len skrýval svoju jemnú dušu za fasádu chamtivosti. Napriek tomu sa mi romantická línia medzi Vinom a jeho milovanou veľmi páčila. Som žena, takže som zákonite musela podľahnúť :)

Okrem anjelov, démonov a romantiky, ku ktorej patrí aj sex a erotika, sa v príbehu stretnete aj s vraždami a vyšinutým vrahom, no aj so sarkastickým humorom a silným priateľstvom. Keďže som videla do hláv všetkých postáv, niekedy som mala problém s tým, komu mám vlastne veriť. Viackrát sa stalo, že jednu udalosť interpretovali všetky postavy úplne inak a v jednej chvíli som verila verzii jednej postavy a vzápätí som uverila inej verzii od ďalšej postavy. Myslím, že toto slúži autorke k dobru, že sa dokázala s mojou mysľou takto pohrať.

Koniec bol pre niektoré postavy uzavretý, pre iné však krásne otvorený (inak to ani nemohlo byť, keďže ide o prvý diel série) a ja sa veľmi teším na ďalšie poslanie Jima Herona. Chamtivosť je kniha, ktorú by som označila za precíznu. Príbeh sa nikam neženie, plynie pomalšie, autorka dá čitateľovi potrebný čas na zoznámenie sa s postavami, postupne dávkuje akciu i odhalenia a sprevádza nás na koniec príbehu. Ak hľadáte kvalitné čítanie o anjeloch, Chamtivosť je skvelou voľbou.

Celkové hodnotenie: **** a pol

ĎAKUJEM VYDAVATEĽSTVU Ikar ZA POSKYTNUTIE RECENZNÉHO VÝTLAČKU!

Recenzoval: Catty