Hľadá sa Elizabeth

Príbeh o vytrvalosti, sebazaprení a dôvere v samého seba aj v časoch, keď si rozum kráča vlastnou cestou.

Máte podozrenie, že sa stalo niečo nekalé, no nik vám neverí. Možno preto, že ste už postarší človek a zvyknete často zabúdať – napríklad aj to, prečo sa nachádzate tam, kde sa práve nachádzate, a prečo vám ľudia odpovedajú na otázku, ktorú ste im údajne pred chvíľou položili. Taká bola aj Maud.

Jedného dňa si všimla, že už dlhší čas nevidela svoju priateľku Elizabeth. Jej dom je prázdny, syn, ktorý jej nikdy nebol sympatický, pôsobí viac ako nevrlo, a jej blízka rodina ju odbije s tým, že ich s otázkou, kde sa Elizabeth nachádza, nesmierne otravuje. Čím viac Maud premýšľa nad stratenou priateľkou, tým viac prichádza na to, že ju zrádza vlastná pamäť. No napriek tomu sa v jej mysli vynárajú spomienky, ktoré s Elizabeth vôbec nesúvisia. Čitateľ tak môže zistiť, že v príbehu nefiguruje len jedna nezvestná osoba. Maudina sestra pred mnohými rokmi zmizla za rovnako čudných okolností a doteraz po nej niet ani len stopy. Zopakuje sa tento scenár? A je to vlastne realita, o ktorú sa dá oprieť?

„Dôležité je postupovať systematicky, všetko si zapisovať. Elizabeth sa stratila, preto musím urobiť niečo, aby som zistila, čo sa stalo. Som strašne zmätená. Neviem presne, kedy som ju naposledy videla alebo čo som zistila. Telefonovala som jej, ale nedvíha. Nestretla som sa s ňou, aspoň si to myslím.“

Hlavná postava starenky Maud, ktorá je dôsledkom vysokého veku a problémov s ním spojených svojej rodine skôr na obtiaž, si ihneď pritiahne čitateľovu pozornosť. Maud dej približuje v prvej osobe, čo je zárukou množstva bizarných situácií. Opakované kupovanie broskyňového kompótu, neustále písanie si pomocných slovíčok na odkazové lístočky, otravné vyzvedanie, ako sa pestuje tekvica… Maud má svoj profil, ktorý jej nemožno vziať, a práve to je prvok, ktorý je pre čitateľa nesmierne atraktívny.

Jej charakter tak zachraňuje aj pasáže, ktoré disponujú obšírnejšími opismi, prípadne v nich dej začína mierne stagnovať. To, či sa čitateľ bude s knihou nudiť, závisí len a len od jeho očakávaní a vízie, čo v texte nájde. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že Hľadá sa Elizabeth bude akčný a dramatický kúsok. V istej miere tomu tak aj je, no viac ako na akciu sa autorka sústredila na ľudský faktor. Primárnou dejovou líniou je vykreslenie staroby a strastí, ktoré si so sebou pomaly vlečie.

Napriek tomu sa však v deji rozvíjajú dve línie – minulosť a prítomnosť, ktoré sa čím ďalej, tým viac prepletajú. Pri nepozornom čítaní môže mať čitateľ v niektorých častiach problém rozlíšiť, v akom období sa hlavná postava práve nachádza. Postupom času však možno prísť na to, že všetko so všetkým súvisí a každý, i keď navonok nepatrný detail, má svoje opodstatnenie.

„Helen si znovu vzdychla. V poslednom čase často vzdychá. Nepočúva ma, neberie ma vážne, myslí si, že mi šibe, že Elizabeth je zdravá a živá a ja som ju nedávno videla. Ale to nie je pravda. Viem, že zabúdam, ale nie som bláznivá. Zatiaľ ešte nie.“

Hľadá sa Elizabeth je skutočne pozoruhodná kniha. Autorka v nej dokázala spojiť miernu drámu s obrovským kusom ľudskosti. Príbeh sa tak dostáva do iných rovín a ku koncu možno zistiť, že má väčšiu hodnotu, ako sa zdalo na začiatku. Predstavuje príjemné čítanie pre tých, ktorí hľadajú relax, napätie, štipku humoru a veľkú dávku podnetov hodných na zamyslenie.

Recenzent: Lenka Šimonová