Francesca Haigová - Ohnivá kázeň

Pred nedávnom si ku mne našla táto kniha cestu. Veľmi som sa na ňu tešila, pretože podľa anotácie vyzerala vážne super. Potešila som sa, že asi to bude niečo nové. Kniha s novou spracovanou témou príbehu s akou som sa ešte nestretla. Áno, sú tam prvky, ktoré sa objavujú vo viacerých knihách podobného žánru, ale tých bolo minimum. Asi len ten zánik niekdajšieho sveta. Ale k tomu sa ešte budem vracať.

O autorke som počula prvýkrát a taktiež kniha Ohnivá kázeň je prvá kniha, ktorú som od nej mala tú možnosť čítať. Takže ako vždy, bola som skeptická ku knihe, ale nie kvôli príbehu, ale kvôli spôsobu akým bude napísaný. U mňa je veľmi kľúčové, ako je kniha napísaná, pretože ak má skvelý námet, ale je zle spracovaný, tak jednoducho kniha u mňa stratí svoje sympatie. A bohužiaľ pri tejto knihe tomu nebolo inak, čo mi je veľmi ľúto.
     Kniha sama o sebe je skvelá, ale štýl akým je napísaná mi dosť prekážal. Kniha je písaná v prvej osobe a celým príbehom nás sprevádza hlavná hrdinky Cass. Ocitáme sa s ňou v Hosťovacej izbe, odkiaľ nám postupne rozpovedala o svojom živote, ktorý mala predtým. V tejto časti sa celé to rozprávanie tiahlo skoro bez priamej reči. Samozrejme bola tam priama reč, ale keď som čítala už tretiu stranu bez priamej reči, začala som sa pomaly knihy báť. Dúfala som, že časom sa to zlepší, ale opak bol pravdou. Väčšina deja sa odvíjala prostredníctvom opisu deja, o pocitoch postáv sme sa dozvedeli opisom, a nie cez dialógy. Povedala by som, že dialógy v tejto knihe tvorili možno 40%, čo je podľa mňa veľmi málo. Mňa totiž nebaví čítať súvislý text, kde sa na malom mieste nachádza príliš veľa nahustených informácií. Nie, ďakujem. Toto nie je pre mňa. Možno to niekomu vyhovuje, keď hlavne rozprávač nás prevádza dejom, ale mne nie, ja potrebujem dialógy.

Originality príbehu. To bola prvá vec, ktorá mi napadla po prečítaní anotácie. Áno ide o viac-menej dystopický príbeh, no tie mi poslednou dobou prirástli k srdcu. Najviac sa mi páčilo, že tentokrát autorka nesiahla po niečom s čím sme sa už mohli stretnúť a to, že svet je rozdelený do určitých kást, obvodov, alebo iného územného, spoločenského rozdelenia. V tejto knihe sa stretávame s rozdelením na alfy a omegy. Podľa mňa je to super niečo nové, a všetky tie veci okolo toho. Jednoducho skvelé, autorka vymyslela úžasný svet, ktorý je síce po výbuchu primitívny, no zisťujeme že sa v ňom stále zachovali určité formy techniky.
     Hlavná hrdinka bola podľa mňa jedna z tých lepších postáv. Páčilo sa mi jej zmýšľanie, ktoré bolo v tej knihe originálne. Nevidela ľudí ako alfy a omegy. Ale práve naopak, vždy ich vnímala rovnako. Pretože, keď zabiješ jedného, vždy zomrie aj jeho dvojča. Cass mi hneď po pár stranách prirástla k srdcu. Bola odvážna aj keď si to možno ona sama neuvedomovala. A aj napriek všetkému čo prežila, vždy si uchovala svoju súrodeneckú lásku k bratovi, nech už bol akýkoľvek. Nezatrpkla, ba ani k nemu nepociťovala nenávisť.
     Musím povedať, že kniha bola vážne skvelá. Vždy sa v knihe dialo a nestávalo sa, že by sa v nej vyskytovali hluché alebo nudné pasáže. Ale samozrejme sem tam sa aj také niečo objavilo, ale našťastie len v minimálnom množstve. Len škoda, že spôsob akým je kniha napísaná, podľa mňa knihe veľmi nedopomohol.
     No i napriek tomu, to je skvelá kniha, ktorá je plná intríg, chamtivosti, odvahy a nečakaných zvratov a napínavá až do konca.Takže ak máte radi takéto knižné žánre určite po nej siahnite, a myslím si, že nebudete ľutovať. Knihe by som rada dala plný počet bodov, ale bohužiaľ to nie je možné.

Recenzovala: Hana Kubišová