Dôveruj mi

Čo by ste mali vedieť predtým, ako si knihu TU kúpite: Keby ste mohli niekomu nazrieť do srdca, urobili by ste to? Nebáli by ste sa toho, čo by ste tam uvideli? Veríte v ilúziu alebo v seba?

Clare sa túži stať herečkou, no pre fiasko vo filmárskej brandži a navyše bez zelenej karty sa jej sen rozplynul. Agentka jej však nájde inú prácu, v ktorej môže naplno uplatniť svoj herecký talent. Clare neváha, navyše je to dobre platené miesto, a tak vďaka peniazom môže pokračovať v štúdiu. Začne pracovať pre súkromného vyšetrovateľa právnickej firmy. Jej úlohou je flirtovať s mužmi s cieľom chytiť neverných manželov do pasce. Keď ju odmietne jeden jej cieľ, zdá sa, že manželka sa v svojom mužovi mýlila, no vzápätí je zavraždená. Polícia je bezradná, a tak do prípadu vstupuje Clare, ktorá má od podozrivého manžela získať priznanie. Lenže nejde len o dolapenie vraha manželky, ale o sociopata, ktorý je podozrivý z celej série vrážd. Clare netuší, že sa ocitla v pasci, z ktorej niet návratu. Odrazu sa karta obráti a je hlavná podozrivá. Hra na mačku a myš začína. Kto je v tomto prípade obeť a kto vrah?

„Klame!“ vybuchnem zlostne. „Len si pozri tú pásku.“ Henry pevným hlasom odvetí: „Už sme to urobili. Ten záznam sa končí tvojimi slovami Rickovi, aby išiel prvý, že sa s ním stretneš v jeho izbe. Vzápätí si vypla kameru. Rick podrobne doložil každý svoj krok, Clare, spolu s potvrdenkou z baru a informáciami o kľúči od izby. V tom hoteli ste strávili... Koľko? Dve hodiny? Dosť času, aby si vymyslel svoju verziu.“

Ak ste čítali autorovu predošlú knihu Tá predo mnou, tak viete, že sa opäť môžete tešiť na brilantne napísaný krimi román. Delaney neváha a hneď v úvode vás vtiahne do deja. Bez zbytočných opisov, klišeovitých fráz a prázdnych slov. Čitateľa poháňa vpred zvedavosť, ktorá sa postupne rozpína. Krátke kapitoly, odsadené odseky s predstavenými situáciami, v ktorých spoznávate účinkujúcich, vám nezaberú veľa času aj napriek rozsahu knihy.

Publikum spoznáva hlavnú postavu, ktorá je rozpoltená, nestála, s kopou problémov, no sníva o hereckej kariére a veľkej láske. Autor predstavuje jej život a spomienky z ťažkého detstva, ale predovšetkým sa stáva súčasťou jej „hraného života“. Dej plynie od začiatku rýchlo, nechýba dynamika a priame fakty, ktoré spočiatku nezavádzajú. Delaney vás zavedie do hereckého sveta, ktorý stojí v kontraste s newyorskou smotánkou, kde nitky ťahajú podvádzané manželky a obeťami sa stávajú žiadostiví muži. Vstúpte do sveta bez hraníc!

Samozrejme, Delaney do textu zakomponoval aj vraždu. Prečo zomrela manželka bohatého muža, ktorého dala sledovať? Buď sa pohádali, alebo manželka mala milenca a sledovanie  manžela malo byť len zásterkou? Zavraždil ju milenec alebo manžel? Čitateľovi sa vynára množstvo dohadov a otáznikov, no nato, aby prišiel na koreň veci, je nútený čítať ďalej. Publikum sa čoraz viac ocitá vo zvrátenom svete vrahov, násilníkov a sociopatov s rôznymi sexuálnymi úchylkami. Delaney nezahmlieva, vysvetľuje a konkretizuje. Je ho štýl je priamy a čistý bez zbytočných rušivých momentov.

Čitateľ sleduje vyšetrovanie prípadu, ktorý sa prelína rozkolom medzi dvoma ženskými postavami. Ich rozdielne teórie na dolapenie vraha sú rozporuplné, čitateľ nevie, na ktorú stranu sa má prikloniť. Kým jedna je presvedčená o jeho vine, druhá verí v jeho nevinu. Publikum stojí na hrane skutočnosti a „hraného života“. Oba svety sa prelínajú, vynárajú sa nové zistenia, no Delaney i naďalej drží dôležité fakty pod pokrievkou. Núti vás premýšľať. Čitateľ je čoraz viac zmetenejší a začína špekulovať, kde je pravda a kde ilúzia.

„Ako Nayasha zomrela?“ spýtam sa naliehavo. „Ako v tej básni, však? Zabili ju v spánku? Použili na to nôž alebo črep - zmrzačili ju?“ Detektívka Ferelliová na mňa znechutene pozrie. „Zatiaľ neprezradíme nijaké podrobnosti, slečna Wrightová. Z operatívnych dôvodov.“ Posledné dve slová vysloví, akoby chcela dodať: Najmä nie morbídnym ľuďom, ako ste vy.

Delaney pridal do textu viac akcie a nebezpečenstva, ako to bolo pri jeho prvotine, ale i lásku, ktorá sa bije s kriminálnym podtónom, no je tu potrebná, aby si čitateľ dokázal utvoriť celkový obraz o perfektne prepracovanej koncepcii príbehu. Permanentne udržiava vašu pozornosť a vytvára nové a napínavé situácie. Odrazu sa nečakane stanete svedkom, ako sa dej v nestráženej chvíli zvráti a všetky vaše predpoklady k odhaleniu vraha sú bezpredmetné. V závere románu zápletka hustne, postavy prezliekajú kabáty, menia charaktery a nič nie je také, ako sa vám javilo na začiatku. Všetci sa hrajú na to, kým nie sú. Hrdinovia sa každou stranou odhaľujú, zhadzujú masky ušité z klamstiev. Kde sa končí predstavenie a začína realita?

Dôveruj mi má mnoho významových odtieňov. Je provokatívna, deštruktívna, pôsobivá, tajomná, zvrátená a šialená s mnohými pochybnosťami. Román vás pohltí od prvej až po poslednú stranu. Ukáže vám mimoriadne pôsobivo zvrátenú myseľ sociopata, lásku k divadlu, naženie vám pocit strachu, obalí vám nervy, pošteklí dušu francúzskymi veršami, no tak ako sa ocitnete na hrane ilúzie, rýchlo z nej spadnete do skutočnosti.

Dôveruj mi je znamenitý román s krimi zápletkou, príbeh o mužovi a žene, ktorí sa snažia uhádnuť motívy toho druhého a zistiť, čo sa naozaj deje v ich mysliach. Poteší všetkých, ktorí sa už prejedli klasických kriminálok, kde je vrah odhalený už na začiatku. Zaujme aj tých, ktorí čakajú niečo nové, neokukané, niečo čo sa samo lepí na prsty.

Recenzovala: Simona Rošková