Doktor Spánok

Nikdy nepochybuj o Kingovi a nikdy nečítaj jeho knihy, keď je za oknom tma. Tieto pravidlá som si osvojila už dávnejšie a Doktor Spánok ma o tom presvedčil.

Kniha sa v podstate začína tam, kde končí Kingov predchádzajúci román Žiarenie. Malý Danny Torrance stále nezabudol na to, čo sa stalo v Peknej vyhliadke, hoteli, ktorý je už minulosťou. Ale minulosť sa neustále prihlasuje a Dannyho stále „navštevujú“ ľudia, z ktorých prítomnosti neskáče meter štyridsať. Možno preto, že sú desiví, smradľaví a neživí.

Ale minulosť sa neustále prihlasuje a Dannyho stále „navštevujú“ ľudia, z ktorých prítomnosti neskáče meter štyridsať.

„Vystrel ruku, ktorá mu pripadala príliš dlhá, naťahovacia, akoby bez kostí, stlačil kľučku a otvoril dvere. Bola tam žena z izby 217. Vedel, že tam bude. Nahá sedela na záchode, vytŕčala tučné bledé stehná. Zelenkasté prsníky jej viseli ako prepichnuté balóny. Ostrovček chĺpkov pod bruchom bol sivý. Aj oči mala sivé, podobné oceľovým zrkadlám. Uvidela ho a pery sa jej roztiahli do úškrnu.“

Dannymu pomôže tieto desivé bytosti uzavrieť do skrinky jeho priateľ, ktorý mu pomohol aj v minulosti – Dick Halloran – špecialista na silné tušenia. Vyzerá to, že na čas bude mať pokoj...

Voilá – a z Dannyho je Dan

Rozmýšľali ste po dočítané Žiarenia, čo sa mohlo stať s hlavnou postavou? Kde bude pracovať, nebude z neho alkoholik a smilník? Odpovede nie sú ružové: je alkoholik, áno, často skončí s nejakou ženou v posteli, holduje aj drogám a nemá stálu prácu. Ale v tomto sebazničujúcom rozpoložení nastane situácia (nepoviem aká, len si to prečítajte), kedy si povie dosť a odrazu má prácu v hospici, alkoholu sa vyhýba ako čert krížu a ženy v jeho živote vystriedala pomoc tým, ktorých život na tomto svete sa končí (preto ho nazvali Doktor Spánok). Pomáha mu v tom kocúr Azreel.

„Do izieb hostí nikdy nevkročil – ak v nejakej práve niekto neumieral. V tom prípade vkĺzol dnu – ak dvere neboli zaistené - , alebo sedel pred nimi s chvostom ovinutým okolo nôh ticho, zdvorilo mraučal, aby ho vpustili dnu. Keď mu vyhoveli, vyskočil na posteľ k hosťovi (v Dome Helen Rivingtonovej ich označovali vždy ako hostí, nikdy nie ako pacientov), usalašil sa tam a priadol.“

V tomto sebazničujúcom rozpoložení nastane situácia, kedy si povie dosť a odrazu má prácu v hospici, alkoholu sa vyhýba ako čert krížu a ženy v jeho živote vystriedala pomoc tým, ktorých život na tomto svete sa končí.

Keď sa žiak stáva učiteľom

V knihe sa paralelne odohráva viac príbehov – jeden je o Dannovi, jeden o dievčatku Abre a jej zvláštnych schopnostiach (aj ona má žiarenie) a iný zas rozpráva o skupine „nadľudí“, ktorí sa živia vyciciavaním pary z malých detí, ktoré disponujú žiarením. Tento trojuholník sa musí zákonite uzavrieť a z troch príbehov sa stáva jeden – Abru chce skupina „vyciciavačov pary“ na obed, Dan jej pomáha a chce ich zničiť.

Takmer sedemsto strán, ktoré hovoria o rokoch a opisujú udalosti tak verne, že sa večer bojíte zaspať (teda aspoň ja som sa bála, preto to odporúčanie v úvode). Kingov príbeh vás dostane a hoci je popletený, nebudete mať nervy z toho, že neviete kto je kto alebo čo sa deje. Odhaľuje ho pomaly, nikam sa neponáhľa, ale aj tak stránky neostávajú pokryté prázdnymi vetami. Každá situácia má svoje vyvrcholenie, každé odbočenie má svoj zmysel. Nie je to len o nadprirodzenosti a fiktívnom svete, je to aj o ľudskej povahe, obyčajnosti bytia a častej neschopnosti človeka niečo urobiť, niekomu pomôcť. King podáva obraz ľudí, ktorým je často zo seba zle (najmä na Danovom živote sa vybúril), robia jednu chybu za druhou, ale usilujú sa z tohto bahna dostať a byť priateľom k dispozícii.

King podáva obraz ľudí, ktorým je často zo seba zle.

Mohli by sme polemizovať o negatívach, ale...

Mňa kniha dostala. Mohli by sme sa tu baviť o tom, že slovenský preklad na originál nemá, že postava Abry je inteligentná až príliš na to, aby ste si nemuseli pripomínať, že je to dieťa a že je divné, ak pošle do zadku stelesnenie zla, ale načo? Pokaziť si spokojný úsmev po dočítaní poslednej kapitoly, ktorá skončila aspoň pre mňa tip-top? To radšej nie. Ja som neostala sklamaná, tak snáď po prečítaní neostanete ani vy.

Recenzoval: Andrea Janovská