Aj zlý deň môže znamenať nový začiatok.

Nečakané stretnutia… Jeden ich má rád, druhý zasa pociťuje rešpekt. Nie je možné sa voči nim vyzbrojiť, pekne a v pokoji vymyslieť argumenty či reakcie. Občas však stačí tak málo – rešpektovať, čo nám život nadelí, prijať svet taký, aký je, a všetka jeho krása si k nám začne drať svoje cestičky. Priame, kľukaté i hrboľaté.

Dvaja Willovia Graysonovia žijú svoje životy bez toho, aby o sebe navzájom vedeli. Jedného večera sa za zvláštnych okolností stretnú a odvtedy sa začnú diať poriadne veci… Veľkú úlohu tu zohráva i spoločný priateľ Drobec, ktorý všetku svoju energiu vkladá do pripravovaného muzikálu. Chce v ňom podať svetu veľkú pravdu. O sebe, o živote i o mladých ľuďoch. Nebyť už spomenutého stretnutia dvoch Willov Graysonov, nikdy by to nedopadlo tak, ako to dopadne!

„Mal som dojem, že všetky veci, ktoré držíme v zapečatených škatuliach, sú živé aj mŕtve, kým škatuľu neotvoríme, a že to nepozorované je tam a nie je tam. Možno preto neviem prestať myslieť na veľké oči druhého Willa Graysona vo Frenchy´s – lebo práve pochopil, že mŕtva-či-živá mačka je mŕtva.“

Na životy oboch Willov sa čitateľ pozerá z pohľadu prvej osoby, pričom obe postavy sa k nemu prihovárajú v samostatných kapitolách, ktoré sú navyše i rozdielne graficky spracované. Prepis myšlienok i vyobrazenie konania prvého Willa je úplne bežné, zatiaľ čo kapitoly zachytávajúce život druhého Willa sa líšia od bežného textu. V prvom rade chýbajú veľké písmená, nielen vo vlastných podstatných menách, ale aj na začiatku viet. Taktiež aj prepis dialógov nesie špecifické znaky. Spočiatku sa takýto text číta s miernymi ťažkosťami, no po čase si oči čitateľa zvyknú, vďaka čomu prestáva rozdiely registrovať, no stále vie podvedome rozlíšiť, ktorá postava je práve v centre pozornosti.

Kniha by sa dala charakterizovať prívlastkom „špecifická“. Bez akékoľvek citového náboja môžem totiž prehlásiť, že buď ju zavriete po niekoľkých kapitolách, alebo ju celú prečítate v rekordnom čase. Prvým akýmsi „zádrheľom“ je fakt, že chvíľu potrvá, kým sa dej rozbehne. Stretnutie dvoch Willov nenastáva hneď v začiatku knihy, predchádza mu niekoľko kapitol, počas ktorých sa čitateľ dozvedá podrobnosti i odlišnosti oboch menovcov. Táto pasáž nie je veľmi dynamická, obsahuje skôr bežné situácie a dialógy, ktoré niekoho upútajú a iného zasa nie. Potom, čo dôjde k zoznámeniu hlavných hrdinov, je to s dynamikou trochu lepšie, no stále to nie je rýchla a zbesilá jazda.

Príbeh je primárne určený mladým čitateľom, niet sa teda čomu čudovať, že hlavné postavy konajú a rozmyšľajú v súlade s klasickým tínedžerským myslením. V ich správaní možno pozorovať typické znaky vzbury proti autoritám, pocity, že ich nik nechápe, prípadne že sú na svete úplne sami.

„dom bol prázdny. ja som bol prázdny. možno by som mal zaliezť do postele. nič nepomohlo. všetko som cítil. potreboval som vedieť, že nie som sám. a tak som vytiahol mobil. vôbec som nepremýšľal. vyťukal som číslo, počul som vyzváňanie a len čo prijal hovor, zvrieskol som do telefónu:
ja: MILUJEM ŤA! POČUJEŠ? MILUJEM ŤA!“

Jedným z hlavných motívov príbehu je láska, a hoci to nie je spomenuté v anotácii, nie je žiadnym tajomstvom, že v knihe bude motív spracovaný odlišne, možno povedať, že i kontroverzne. Nejde tu o lásku medzi mužom a ženou alebo chlapcom a dievčaťom, ale autori rozvírili vody a iskry lásky nechali poletovať medzi zástupcami rovnakého pohlavia. Oceňujem odvahu a smelosť, kníh pre mladých ľudí s touto tematikou je u nás preložených veľmi málo. A ak sa radíte medzi čitateľov, ktorí sa nenechávajú spútavať predsudkami, budete na tom rovnako. Oveľa viac vám však môže prekážať záver príbehu, ktorý môj vlažný dojem z knihy iba „zaklincoval“ a skôr by sa hodil do béčkového amerického filmu. Verím však, že drvivá väčšina mladých čitateľov bude mať úplne odlišný názor.

Jazyk je značne ovplyvnený slangom, rovnako sú v texte početné i vulgarizmy či pejoratívne výrazy, ktoré však nie sú použité funkčne, skôr tu ide len o akúsi snahu „zalíškať“ sa mladým ľuďom, prípadne vygradovať atmosféru, ktorá by sa však dala vystupňovať aj iným, menej vulgárnym spôsobom.

V prípade tejto knihy u mňa očakávania predbehli realitu. Will Grayson, Will Grayson v sebe ukrýva nie veľmi dynamický, no zato odvážny príbeh, ktorý si však svoju cieľovku určite nájde. Je prinajmenšom zaujímavý, i keď obsahuje množstvo detailov, ktoré nie každému budú po chuti.

Recenzovala: Lenka Šimonová