After: Tajomstvo

Existujú rôzne typy kníh. Také, ktoré milujete už od samého začiatku a nemôžete sa dočkať ďalšej časti, ale takisto aj tie, ktoré majú niekoľko chýb, no i tak bez ich prečítania nemôžete pokojne spávať. Táto kategória presne vystihuje moje pocity zo série After.

Hoci sa tri knihy točili okolo toho istého, autorka ma neustále držala v napätí a čítanie tejto série sa pre mňa stalo drogou. Veľkým pozitívom je navyše fakt, že všetky tri časti, síce má každá z nich vyše päťsto strán, vyšli v priebehu deviatich mesiacov. Ide teda o jednu z mála sérií, ktorej diely vyšli v tak krátkom časovom intervale a i napriek tomu ich prekladatelia urobili veľmi dobrú prácu. Dovolím si tvrdiť, že sa After stalo za krátky čas slovenským fenoménom dospievajúcich čitateľov. Treba však povedať, že úspech série dozaista nie je zapríčinený značkou fanfiction na One Direction. Vraví sa, že značka predáva, no som presvedčený o tom, že ide o niečo úplne iné. Minimálne ja som si túto sériu obľúbil vďaka príjemnej atmosfére, ktorá z knihy vychádza. Autorka píše pútavo a jej knihy mi umožnia uvoľniť sa po celom dni strávenom v škole.

"Tessa bola moja potenciálna budúcnosť. Môj jediný pokus o slušnú budúcnosť. Naozaj som ju chcel zatiahnuť do osídiel svojej hriešnej minulosti?"

Keď si spomeniem na svoje pocity z prvej časti série, vybaví sa mi nadšenie, ktoré vo mne autorka vyvolala. Netvrdím, že bola kniha bezchybná – to určite nie. Avšak mala svoje čaro, vďaka ktorému sa ju oplatilo čo najskôr dočítať. Podobne to bolo aj s druhým dielom. Zatiaľ čo sa dej výrazne neposunul dopredu, Tessa sa s Hardinom niekoľkokrát rozišla a dala dokopy, čo mi postupom času začalo vadiť. Zmenil sa môj pohľad na Hardina a miestami som mal pocit, akoby nebol duševne v poriadku. Môj názor sa nezmenil ani po tretej knihe, ba naopak, ešte väčšmi som sa v ňom utvrdil. Na druhej strane ale treba povedať, že toto správanie je pre Hardina príznačné a je značne ovplyvnené jeho minulosťou. Nie každý mu však príde na chuť, s čím treba už dopredu počítať...

"...vybehla by som za ním a prinútila ho vrátiť sa. Ale pravdupovediac, už ma nebavilo naháňať ho."

Keď som videl počet strán tretej knihy, ostal som mierne zaskočený. Číslo sa totiž vyšplhalo na osemstovku, čo vôbec nie je sranda. Podobne ako pri predošlých dieloch, myslím si, že by knihe prospelo niekoľko škrtov. Ak nie škrtov, tak minimálne výraznejších zvratov. Počas celej knihy som očakával zvrat, ktorý by ma postavil na nohy. Čakal som, že jedna z postáv odíde, že príde do cesty niekto nový. Že ma autorka prekvapí viac než len krátkym rozchodom, ktorý trvá pár strán a postavy sa v ďalšej kapitole tvária, akoby sa nič neudialo, pretože nemôžu byť jeden bez druhého. Toho sme si užili v predošlých dieloch až-až. Nič také ale neprišlo, čo ma trochu sklamalo. Tak či onak ale musím povedať, že som sa pri knihe nenudil. Práve naopak.

"Nie sme odsúdení na záhubu. Viem, že nie. Ja som zatratený, ale ona nie. Ona ma zachráni. Tak ako vždy."

Hoci sa dej tejto série neposunul výrazne dopredu (odhliadnuc od zvratu v poslednej kapitole, ktorý ešte môže zamiešať karty), niektoré charaktery sa predsa len vyvinuli. Ak nie Hardin, tak minimálne Tessa, ktorá svojím spôsobom dospela a nie je z nej ustráchané a neskúsené dievčatko, ktoré sme mohli pozorovať v prvej časti. No predsa len, aj postavy tejto knihy sú iba ľudia a aj oni majú právo na chyby. Najmä keď sú v období dospievania a hľadania seba samého. Ostáva mi len dúfať, že čitatelia (a najmä čitateľky) v knihách okrem scén pre dospelých nájdu aj hlbší zmysel a význam. Myslím, že diela Anny Toddovej majú na to predpoklad. A hoci mohlo byť Tajomstvo o kúsok lepšie, už vidím tú iskru vo svojich očiach, keď v auguste vyjde štvrtý diel... :-D

"Srdce mi drásal nekonečný smútok a bôľ. Koľko tak asi dokáže jedno srdce uniesť?"