bux.sk
knihy, ktorými žijete
Úvodná stránka
Buxcafe Knižné podcasty Eknihy na Bux.sk







Triky, ako objaviť radosť z práce (Marie Kondo)

Marie Kondo je zakladateľka uznávanej metódy KonMari zameranej na trvalo udržateľný poriadok v domácnostiach, ale aj na pracovisku. Autorka viacerých bestsellerov a televíznej šou na Netflixe, za ktorú bola nominovaná na cenu Emmy.
Teraz prichádza v slovenčine jej novinka Radosť z práce.

Priestor, kde sa venujeme svojej práci, priťahuje priam magicky neporiadok a chaos. Koho by nevyčerpávali zbytočné mítingy, neusporiadané dokumenty, nekonečné emaily a úlohy, z ktorých neplynie žiaden úžitok?
Toto sú úskalia, ktorým čelíme takmer všetci, a hoci sa to na prvý pohľad nezdá, môžu nás obrať o radosť z práce, oklieštiť naše šance na kariérny postup a znižovať našu kvalitu života.

Existuje však aj iná cesta.
Autorka bestsellerov a hviezda netflixovej šou Marie Kondo ponúka príbehy, štúdie a stratégie, ktoré vám pomôžu skoncovať s neporiadkom a vytvoriť si priestor na to, čo je skutočne podstatné.

V knihe sa dozviete, či sú nedbalí ľudia kreatívnejší, ako poriadok môže zvýšiť vašu produktivitu a ako pristupovať k triedeniu vecí.
Základom je vytvoriť si prostredie, kde sa dokážete sústrediť a presne toto autori knihy ukazujú.
Povedia vám ako si urobiť poriadok v knihách, papieroch, rôznych predmetoch, na ktoré ste naviazaní. Ako efektívne ukladať.

Samostatnú kapitolu knihy Radosť z práce tvorí digitálny neporiadok a ako sa ho zbaviť. Užitočné sú tipy z kapitoly Upratovanie kalendára – odhalíte chaos, ktorý vám rozvracia dni, objavíte pasce „súrnosti“, „prílišného zarábania“, či pascu multitaskingu.

 „Táto kniha nie je len o tom, ako si upratať pracovný priestor, ale aj o tom, ako si usporiadať všetko okolo svojho zamestnania (vrátane počítača a mobilu, časového harmonogramu, procesov rozhodovania a pracovných vzťahov) a ako sa z práce tešiť,“ píše v úvode Marie Kondo.

Metóda KonMari v kombinácii s poznatkami plynúcimi z rôznych štúdií vám pomôžu zvládnuť výzvu, akou je chaos na pracovisku. S usporiadaným stolom a mysľou sa navráti aj pocit spokojnosti a šťastia.
Knihu Radosť z práce napísala v spolupráci so Scoottom Sonensheinom. Je to profesor na Riceovej univerzite, autor bestselleru Stretch o tom, ako získať čo najviac z mála. Jeho výskumy venované manažmentu a psychológii publikovali popredné odborné časopisy, zároveň pracuje ako firemný konzultant.

„Návod na upratovanie, vďaka ktorému objavíte radosť z práce. Plný faktov z oblasti psychológie a praktických rád – očaril ma!“ tvrdí Angela Duckworth, autorka bestselleru Grit.

Prečítajte si úryvok z novinky Radosť z práce:

Prečo by ste si mali poupratovať?

Predstavte si pondelkové ráno. Prichádzate do práce. Čo vás ako prvé privíta?

Na mnohých čaká zaprataný stôl! Hŕby dokumentov, spinky, neotvorené (nevedno kedy doručené) listy, neprečítané knihy a laptop oblepený lístkami s pripomienkami. Pod stolom sa často povaľujú tašky s reklamnými predmetmi od klientov. Som si istá, že väčšina si pri pohľade na tú spúšť hlboko vzdychne a v duchu sa pýtajú, ako sa dá pri takom stole vôbec pracovať.

Aki pracovala v realitnej kancelárii. Aj ju trápil neporiadok na pracovnom stole. Hoci nebol veľký (bol asi taký široký ako rozpätie jej pliec a mala pod ním len tri zásuvky), nikdy nemohla nič nájsť. Keď sa ponáhľala na poradu, horúčkovito hľadala okuliare, pero a príslušnú zložku s dokumentmi – občas si musela materiály znovu vytlačiť, lebo sa jej ich nepodarilo z toho chaosu vydolovať. Často si znechutená vravela, že si stôl uprace, ale večer bola taká unavená, že to odložila na „zajtra“. Navŕšila dokumenty, s ktorými v ten deň pracovala, na jednu stranu stola a odišla domov. Na ďalší deň sa situácia, prirodzene, opakovala. Do práce sa mohla pustiť až po vypátraní všetkých potrebných materiálov, čo ju vždy riadne vyčerpalo. „Práca pri rozhádzanom stole ma deprimovala,“ povedala. Nanešťastie, na depresiu mala naozaj dôvod.

Rozličné štúdie dokazujú, že neporiadok nás pripravuje o viac, než si dokážeme predstaviť. V istom prieskume (zúčastnilo sa na ňom tisíc dospelých zamestnaných Američanov) až 90 percent respondentov potvrdilo, že neporiadok negatívne ovplyvňuje ich život.1 Medzi najčastejšie spomínané dôvody patrila znížená produktivita, negatívne naladenie, oslabená motivácia a úbytok pocitu šťastia.

Neporiadok vplýva nepriaznivo aj na naše zdravie. V štúdii vedcov z Kalifornskej univerzity sa uvádza, že ak sme obklopení množstvom vecí, zvyšuje to hladinu kortizolu v tele.2 Chronicky vysoké hladiny kortizolu spôsobujú, že sme náchylnejší na depresiu, nespavosť a iné psychické poruchy. Navyše sa vystavujeme riziku ochorení súvisiacich so stresom: kardiovaskulárne ochorenia, vysoký krvný tlak a cukrovka.

Podľa nedávneho psychologického výskumu neporiadok zaťažuje mozog.3 Ak nás obklopujú haraburdy, náš mozog je taký zamestnaný registrovaním všetkých tých vecí, že sa nemôžeme na nič poriadne sústrediť – napríklad na prácu alebo na komunikáciu s inými ľuďmi. Sme roztržití, vystresovaní, nepokojní, nedokážeme sa kompetentne rozhodovať. Zdá sa, že neporiadok magneticky priťahuje mizériu. Vlastne sa ukazuje, že ľudia ako ja – takí, čo sa pri pohľade na neporiadok nemôžu dočkať, kedy sa pustia do upratovania – sú výnimkou.

Nejde len o to, ako ovplyvňuje jednotlivcov. Neporiadok neprospieva ani biznisu. Strávili ste niekedy hodiny prehľadávaním svojej kancelárie? Stalo sa vám, že ste niečo dokonca stratili? Takmer polovica úradníkov priznáva,4 že ročne aspoň raz zapatroší niečo dôležité súvisiace s ich prácou. Môže ísť o fascikel s dokumentmi, kalkulačku, USB-kľúč, tašku, laptop alebo mobil. Nielenže to niečo stojí, ale ich strata vyvoláva v človeku emocionálny stres a prispieva k vytváraniu zbytočného odpadu, ktorý škodí životnému prostrediu. Najväčšou stratou je čas, ktorý strávime hľadaním. Zo štatistických údajov vyplýva, že zamestnanci strávia hľadaním stratených vecí v priemere jeden pracovný týždeň ročne. Štyri roky – a je z toho mesiac. Len v Spojených štátoch vyčíslili tento pokles produktivity približne na 89 miliárd dolárov ročne. Je to dvakrát toľko ako súhrnný zisk piatich najväčších svetových korporácií.

Tieto čísla sú ohromujúce, ale je to realita. Neporiadok má devastujúce následky. Netrápte sa však. Všetky tieto problémy sa totiž dajú vyriešiť – uprataním.

Milan Buno, knižný publicista
Foto: Premedia, MarieKondo.com

Pridať komentár


V odpovedi prosím používajte iba číslice

Ešte nikto nekomentoval, budete prvý.