bux.sk
knihy, ktorými žijete
Úvodná stránka







Tamara Šimončíková Heribanová získala Cenu Slovenského centra PEN 2019 za román Pendleri

Takéto správy vám radi posúvame :)
Ak ste čítali Pendlerov od Tamary Šimončíkovej Heribanovej, budete vedieť, prečo a za čo.

Včera totiž tejto skvelej novinárke a autorke šiestich prozaických kníh Tamare Šimončíkovej Heribanovej udelili Cenu Slovenského centra PEN za román Pendleri, ktorý vyšiel v roku 2018 v Ikare.
V ocenenej próze sa objavujú témy slobody pohybu, migrácie, vlastenectva a kozmopolitizmu.
Podľa nestora slovenskej literatúry, predsedu odbornej poroty Antona Hykischa je román dôstojným umeleckým dokumentom o našom živote v nových podmienkach slobody a priam symbolicky sa viaže k 30. výročiu novembrových udalostí roku 1989.

Odborná porota v zložení predsedu, spisovateľa Antona Hykischa, spisovateľky, literárnej vedkyne a pedagogičky prof. Márie Bátorovej, básnika, esejistu Ireneya Baláža v prítomnosti prezidenta SC PEN, básnika, prekladateľa a dramatika Milana Richtera a niekoľkých desiatok spisovateliek a spisovateľov slávnostne odovzdali spisovateľke Tamare Šimončíkovej Heribanovej Cenu SC PEN za jej poslednú knihu Pendleri, ktorá bola vydaná vo vydavateľstve IKAR.

Kniha plná napätia...

 „Kniha Pendleri si zasluhuje uznanie z viacerých hľadísk. Autorka si zvolila závažnú tému stretnutia dvoch svetov – komunizmom zdeptaného Východu a akože slobodného Západu. Túto situáciu osvetľuje z hľadiska najmladšej generácie, generácie našich detí. Musím povedať, že Tamara Šimončíková Heribanová ovláda majstrovstvo románu. Vysoko oceňujem premyslenú výstavbu a štruktúru diela. Kniha je plná napätia, prečítal som ju na jeden jediný dúšok,“ vyjadril sa pri odovzdávaní ceny predseda poroty, spisovateľ A. Hykisch.

Za významný faktor pri rozhodovaní Hykisch považuje etické posolstvo Pendlerov.
„Bez pátosu a s nadhľadom zobrazuje úskalia „absolútnej“ slobody bez mravných limitov. Tento román je dôstojným umeleckým dokumentom o našom živote v nových podmienkach slobody. Priam symbolicky sa viaže k 30. výročiu novembrových udalostí roku 1989. Tamara odviedla prozaický výkon, ktorý si plne zaslúži vysoké ocenenie Slovenského centra PEN,“
dodal uznávaný spisovateľ.

Jedna z mojich najsilnejších spomienok...

Tamara Šimončíková Heribanová, ktorá pri písaní vychádzala z vlastnej skúsenosti študentky, ktorá po otvorení hraníc denne dvakrát ukazovala na hraničných prechodoch cestovný pas, si významné literárne ocenenie veľmi váži.
„Z celého srdca ďakujem za podporu. Kniha stavia na jednej z mojich najsilnejších spomienok na študentské roky, na radosti i trápenia, ktoré mnohí prežívali na trase Bratislava Viedeň. Je to aj spomienka na prvé dotyky s realitou po takzvanej nežnej revolúcii. Knihu som najskôr písala len pre seba, cítila som istú nutnosť vnútorne sa vyrovnať s niektorými udalosťami, revitalizovať zdanlivo zabudnuté. Nečakala som takú silnú spätnú väzbu, o to viac sa teším z reakcií na knihu. Takisto blahoželám kolegom, ktorí získali tento rok za svoju literárnu tvorbu prémie SC PEN,“ vyjadrila sa Šimončíková Heribanová.
Prémiou SC PEN boli za rok 2019 ocenení spisovatelia Juraj Šebesta, Martin Chudík a Miroslav Demák.

Povedali o románe Pendleri:

Na Šimončíkovej prozaických horizontoch sa čoraz nástojčivejšie, ale aj vierohodnejšie zjavujú výzvy smerujúce k naozaj podstatným veciam ľudskej existencie, k pochopeniu moderného človeka, ktorý napriek mnohým nenájdeným istotám neprestal hľadať. (...) Text románu je bohato členitý a zodpovedá myšlienkovej náročnosti témy, do ktorej sa s odvahou pustila. Psychologicko-filozofické pasáže sa striedajú s vecnými opismi konkrétnych dejov či epištolárnymi vsuvkami, sujetom jej románu vcelku úspešne prejdú i naliehavé motívy frekventované v súčasnom spoločenskom ideolekte (holokaust, extrémizmus, terorizmus, migrácia, dobročinnosť, sloboda pohybu, vlastenectvo či kozmopolitizmus). Prinajmenšom ironizujúci je autorkin vzťah k reklamnej folklorizácii Slovenska, no jej obdiv k autentickému ľudovému umeniu a jej výtvorom naozaj nezaťažujú nijaké predsudky. Pendleri sú kritickou prózou, preto aj ich hľadačská razancia má čo povedať dnešnému priveľmi náhlivo napredujúcemu svetu.

Alexander Halvoník, literárny kritik a spisovateľ, Slovenské pohľady 4/2019

Je to spomínanie na časy, keď sloboda aj u nás dostávala po hlave od moci a mnohí mladí sa mohli cítiť ako imigranti, ktorí chodia po vzdelanie do lepšieho sveta. A narazia pritom aj na veci, ktoré sú viac školou života, než skloňovaním plusquamperfekta. (...) Hlavného hrdinu Martina, sociológa trpiaceho istou existenciálnou úzkosťou, spoznávame vo chvíľach, keď sa blízko našich hraníc udiala tragédia s nákladným autom, v ktorom zahynulo vyše 70 migrantov. Práve tento moment v ňom spúšťa sériu spomienok na život v deväťdesiatych rokoch, hľadá spolucestujúcich z vlaku, aby si poskladal obraz o svojej láske, Anne, ktorá v tej temnej dobe zmizla. Martinovi sa pri hľadaní dostane do rúk kľúč od schránky na viedenskej stanici, kde príbeh dostane ešte dramatickejší spád. Tamara Heribanová napísala výbornú knihu o nás, našej minulosti a o tom, že každý z nás skrýva spomienky, na ktoré by radšej zabudol. Ale niekedy sa to nedá. Možno pri tejto knihe sa vám nebude dať zaspať. Ani nie tak z toho, čo sa deje v knihe, ako z toho, čo vám vyplaví vaša hlava.

Martin Kasarda, spisovateľ, novinár, docent na Fakulte masmédií Paneurópskej vysokej školy

Román Pendleri je bilančným pohľadom na minulosť a prítomnosť generácie tzv. mileniálov, pre ktorú je voľný pohyb v zjednotenej Európe už všednou realitou. Šestica priateľov pred vyše dvadsiatimi rokmi každé ráno pendlovala do školy trasou Bratislava Kittsee a neskôr Bratislava Viedeň a späť. Možnosť študovať na rakúskych školách otvorila niektorým z nich dvere k úspešnej profesionálnej kariére, ale boli i takí, ktorí zostali len pri prekračovaní hraníc morálky, slušnosti, dokonca zákonov. (...) Tamara Šimončíková Heribanová sa v Pendleroch vydáva na cestu späť v čase do tajomstiev minulosti, respektíve pokúša sa o zmenu perspektívy. Jej hlavný hrdina Martin sa pokúša zistiť čo sa stalo s jeho generáciou a čo s ním samým. Autorka zachytáva nárast osamelosti, individualizmu, ale aj extrémizmu v spoločnosti. Podstatu týchto javov pomenúva neraz metaforicky. Pátranie po stratenej Anne tvorí základný motív príbehu a súčasne mu dodáva napätie.

Jozef Dado Nagy, literárny publicista

Tamara Šimončíková Heribanová (1985) je autorkou próz Predavačky bublínBola to len láskaMalá doba ľadová, Pendleri a kníh pre deti Misia Eva, prísne tajné a Misia Eva v Thajsku, ktoré boli zaradené medzi najkrajšie detské knihy Slovenska. Jej poviedky boli preložené a publikované v antológiách a časopisecky v Rakúsku, Holandsku, Srbsku, Česku, Portugalsku a na Taiwane. Osem rokov pracovala v časopise EMMA, jej rozhovory, reportáže, eseje a stĺpčeky vyšli v ELLE Czech, GQ Portugal, VOGUE Portugal a VOGUE Czechoslovakia. Tamara študovala komunikačné vedy a žurnalistiku na viedenskej univerzite, germanistiku na univerzite v Utrechte a marketingovú komunikáciu na Univerzite Komenského. Je internou doktorandkou v Ústave svetovej literatúry SAV. Od roku 2011 je členkou Slovenského centra PEN, ambasádorkou literárneho geocachingového projektu Knihobežník, od roku 2013 členkou redakčnej rady literárneho dvojmesačníka pre mladú literatúru a umenie Dotyky. Je organizátorkou mnohých literárnych workshopov, besied na základných a stredných školách, gymnáziách a univerzitách. V posledných rokoch sa popri literatúre a publicistike intenzívne venuje kultúre tradičného odevu roľníckej spoločnosti pod hlavičkou VOGUE Portugal.

Foto: archív Tamary Šimončíkovej Heribanovej, Lukáš Kimlička

 

 

Pridať komentár


V odpovedi prosím používajte iba číslice

Ešte nikto nekomentoval, budete prvý.