Romantika, vzrušenie i humor (9.8.2011)

Jude Deverauxová: Zlaté dni (recenzia). Jude Deverauxová patrí medzi ostrieľané autorky a v jej príbehoch sa jasne odráža jej schopnosť utkať nezabudnuteľnú pavučinu ľudských osudov. Slávu získala predovšetkým Zamatovou sériou, ktorá pozostáva zo štyroch častí a sleduje životy bratov Montgomeryovcov. Zrejme sa nenájde jediný fanúšik historických romancí, ktorý by ju nepoznal a nemal by ju v obľube.

Jude Deverauxová Jude sa momentálne venuje novej sérii, a tou sú príbehy zakladateľov i súčasných obyvateľov amerického mestečka Edilean. Zatiaľ čo prvý a tretí diel série sa odohrávajú v prítomnosti, druhý a štvrtý zahŕňajú dobrodružné osudy predkov v 18. storočí. Z toho vyplýva, že hoci sú Zlaté dni druhým dielom série, ide o chronologicky prvú knihu. Výhodou je, že aj tí čitatelia, ktorým prvý diel unikol, môžu po Zlatých dňoch bez obáv siahnuť.

O prepracovanosti zväzkov edileanských rodín svedčí aj osobitý rodokmeň, ktorý autorka vypracovala a ktorý môžete nájsť na adrese http://judedeveraux.com/family/ . Pozornosť venujte najmä Angusovi McTernovi a Edilean Talbotovej. Práve oni sú ústrednou dvojicou tejto vynikajúcej romance.

Zlaté dni Edilean uniká pred nechceným manželstvom za mužom, o ktorom je presvedčená, že ho miluje, avšak on sa s ňou len zahráva, aby sa zmocnil jej majetku. Keď na to príde, nachádza pomoc u škótskeho horala Angusa. Edileanin strýko ho však krivo obviní z neterinho únosu a aby Angus unikol trestu, nalodia sa na loď do divokej Ameriky a v záujme oboch predstierajú manželstvo...

To je len úvod spletitého príbehu, v ktorom nájdete aj únosy Indiánmi, ziskuchtivosť vojenských veliteľov, skvelo vykreslené prostredie a predovšetkým hrdinov, ktorých si okamžite obľúbite a budete im držať palce :). Veď v koľkých knihách sa hrdinka ukryje v truhle, aby unikla nepriateľom, a dokonca neváha rozstrieľať obývačku, aby si vybila zlosť na mužovi, ktorého miluje?

Kto sa bude chcieť dozvedieť viac o Edileane (áno, mestečko má meno podľa hrdinky Zlatých dní), nech siahne po knihe Levanduľové ráno. Tá rozpráva príbeh v dvoch rovinách - mladej Jocelyn v prítomnosti a jej starej mamy počas druhej svetovej vojny. Deverauxová dokazuje, že je doma nielen v historických romancách, ale problém jej nerobí ani súčasný príbeh. Jej knihy sú plné romantiky, vzrušenia i humoru a ak ste im doteraz nevenovali pozornosť, je najvyšší čas to napraviť.

Autor: Marek Zákopčan