Malcolm Gladwell: Výnimoční

Neskutočný úspech skupiny Beatles často prisudzujeme fantastickému talentu štvorice sympaťákov z Liverpoolu, ale ich nesmrteľnosť spočíva v čomsi inom. Prozaickejšom dôvode. Úplne na začiatku hrávali v striptízovom podniku v Hamburgu, kde museli hrať každý deň 8 hodín. Hrali všetko – vlastné veci, coververzie, blues, pop, rock. To im umožnilo stať sa snáď najnatrénovanejšou skupinou na svete a keď prišla ponuka do slávnej show Eda Sullivana, ukázali svoje majstrovstvo naplno pred celým svetom. Vďaka magickým 10-tisíc hodinám, príležitosti a šťastnej zhode náhod sa stali postupne legendou.

Výnimoční

Takto opisuje kanadský spisovateľ, autor viacerých bestsellerov Malcolm Gladwell večnú otázku – nakoľko sú výnimoční ľudia produktom svojho okolia a situácie, a nakoľko vďaka výsledkom vlastných schopností a talentu. V knihe Výnimoční opisuje mnohé slávne prípady – prečo sú niektorí ľudia úspešnejší ako iní? Ako sa podarilo dostať na vrchol Billovi Gatesovi? Prečo sú Ázijci takí dobrí v matematike? Nechýba už spomenuté číslo veľkoleposti 10-tisíc – toľko hodín treba podľa rôznych prieskumov trénovať, cvičiť, aby sme zvládli zručnosti potrebné na vrcholovú úroveň: či už je to hokej, futbal, hra na husliach alebo šach.

Gladwell začal písať svoju knihu v čase, keď sa príliš preceňoval kult víťazov, keď bolo módne sebapreceňovanie, upozorňovanie na vlastné úspechy a šéfovia megafiriem si gratulovali sami sebe, akí sú super a čo dokázali so svojím podnikom. Gladwell však tvrdí – talent sa preceňuje a podceňuje sa obyčajné šťastie.Napríklad drvivá väčšina profesionálnych hokejistov v NHL sa narodila začiatkom roka. Viete prečo? (kniha prezradí).

Alebo najvhodnejšie obdobie pre narodenie softvérových géniov je rok 1955 (plus mínus). Títo ľudia boli totiž dostatočne starí na to, aby mohli v 70. Rokoch vyvolať počítačovú revolúciu, ale pritom boli príliš mladí, aby urobili kariéru v IBM. V tomto roku sa narodil Bill Gates (Microsoft), Steve Jobs (Apple), Eric Schmidt (Google)... Jasné, že to neznamená, že kto sa narodil v týchto rokoch, stal sa automaticky miliardárom. Ale títo ľudia dostali na rozdiel od iných väčšie príležitosti, pridali k tomu talent, magických 10-tisíc hodín a na svete boli géniovia. Podľa Gladwella sa totiž géniami nerodíme, ale stávame sa nimi: vplyvom školy, rodiny, prostredia a ľudí, s ktorými vyrastáme. No a samozrejme, treba k tomu aj talent.

Gladwell ponúka v knihe Výnimoční pútavé, inšpiratívne príbehy o známych ľuďoch, ktorí sa vypracovali na absolútny vrchol. Vyťahuje šokujúce štatistiky, zaujímavé prieskumy a svoje myšlienky servíruje ako hotové jedlo, ktorému nechýba nič a ťažko mu protirečiť. Prinajmenšom je to mimoriadne zaujímavé a podnetné čítanie.

mib