Mária Bátorová: Stred
Zhodou okolností som paralelne čítala román Márie Bátorovej Stred a odbornú prácu o pamäti, v ktorej sa zdôrazňovala myšlienka, že pamäť (akákoľvek, individuálna či spoločenská) sa priživuje (aj) na imaginácii, a preto "sa rodí každý deň nanovo", a vždy do istej miery závisí od subjektu a okolností rozpamätávania. Azda aj pod vplyvom tohto paralelného čítania som vnímala román M. Bátorovej predovšetkým ako sugestívnu panoramatickú výpoveď o (historickej) pamäti, a to pamäti znásobenej, prezentovanej v postupne odhaľovaných príbehoch viacerých protagonistov a protagonistiek románu. Autorka sa totiž podujala na neľahkú úlohu vrátiť sa prostredníctvom románového žánru k našej nedávnej minulosti, k dvom jej kľúčovým udalostiam viažucim sa na roky 1968 a 1989.
Na tieto návraty nazerá optikou súčasnej doby (zároveň však viacgeneračnou optikou sprítomnenou najmä sympatickými postavami bývalej disidentky Barbary a jej vnučky Helgy, samostatne mysliacej intelektuálky), čo jej dáva dobrú príležitosť na komparácie, prehodnocovanie, podnecovanie k hľadaniu nových zorných uhlov, interpretácií. Rozkrývaním širšieho spektra pohľadov neusiluje však o smerovanie k jednej, univerzálne platnej pravde, ale prenecháva priestor na (rôznorodé) subjektívne skúsenosti a ich autentické reflexie, čím dáva vyniknúť zložitosti (a sčasti aj nejednoznačnosti) samých udalostí i spôsobov ich vnímania, chápania a prežívania.
Román situovaný do intelektuálsko-umeleckého prostredia súčasnej Bratislavy prináša pohľady na spoločensko-politické dianie v našom prostredí v posledných desaťročiach. Autorka na osudoch postáv ilustruje prudké spoločenské premeny, ktoré ich zasahujú v mnohých privátnych i pracovných oblastiach a ak ich na jednej strane oberajú o istoty, a tým aj istým spôsobom ohrozujú v zaužívanom spôsobe existencie, na druhej strane predstavujú výzvy zmobilizovať sa a aktívne reagovať na nové možnosti uplatnenia. Ako som naznačila, v románe ide o širšie spektrum pohľadov a názorov, determinovaných profesionálnou, ale aj ideovou a svetonázorovou orientáciou, prirodzene, aj mentálnym typom a osobnou empíriou jednotlivých postáv.
Artikulované sú v hojných diskusiách, neraz až iskriacich polemikách o charaktere doby, spoločnosti, jej historických skúsenostiach a ďalších víziách. Je to román dialogický, plný reflexií, dochádza v ňom k permanentným výmenám názorov, argumentov, pričom takmer vždy je prítomná "dvojoptika" súčasnosti a retrospektívy. Autorka jej používaním vysvetľuje mnohé z určujúcich motívov konania protagonistov.
Román zahŕňa viaceré sociálno-politické motívy, ktorým Bátorová venovala pozornosť už predtým v krátkych prózach (resp. v odborných štúdiách a esejach), či už je to kritika totalitných režimov, (nielen vnútorná) emigrácia alebo vyrovnávanie sa s novými podmienkami a sociálnymi rozpormi, napätiami, ale aj motívy psychologické, najmä emocionálne (rodinné, manželské, partnerské, priateľské vzťahy).
V prvom pláne je román aktuálny návratom k ponovembrovej atmosfére a je seizmografom podstatných premien názorového spektra, ktoré priniesla revolúcia v roku 1989, zároveň - vymykajúc sa čierno-bielej schéme - je aj "nanovo sa píšucou pamäťou" nádejí, z ktorých časť stroskotala, pamäťou niektorých naivných očakávaní, ktoré sa nemohli naplniť, ale je aj záznamom o nových nádejach, o nových možnostiach sebarealizácie a plnení snov a predstáv. Druhú, s konkrétnymi postavami iba voľne spätú rovinu románu tvorí chápanie života ako od (duchovného, významového, postojového. . . ) stredu sa vzďaľujúci a k nemu sa približujúci pohyb v rozličných fázach a situáciách, v ktorých sa človek ocitá. Môžeme ho teda vnímať aj ako literárne stvárnenie (dnes často napríklad vo filozofii frekventovaných) tém identity, autentickosti, viery, tolerancie. . . Bátorová je známa ako "dvojdomá" autorka, túto svoju pozíciu charakterizuje ako vzájomné dopĺňanie "vášnivej beletrie" a "racionálnej vedy". Román Stred je, myslím, dobrou ukážkou tejto komplementárnosti: čitatelia môžu vstúpiť do sveta silných ľúbostných vzplanutí, celej škály podôb partnerských a vôbec, medziľudských vzťahov, ale aj do sveta myšlienkových stretov a výziev spolupremýšľať o tom, čím a ako (tu a teraz) žijeme.
Román M. Bátorovej pokladám za dôležitý dokument o ponovembrovej situácii a za pozoruhodný príspevok k jej umeleckej reflexii. Autorka ním napĺňa (aj vlastné) krédo zdôvodňujúce existenciu literatúry jej poznávacím potenciálom, v ktorom napokon spočíva (podľa H. Brocha, jeho citát si zvolila za motto knihy) aj jej etickosť.
Etela Farkašová
Knižná revue; 21/2010; 13/10/2010; s.: 5;
Recenzia na knihu
Kniha dňa
Súťaže
- HRAJTE o knihy s podcastom Knižný kompas, ktorý oslavuje!
- Blesková súťaž o 2x Škola noci - Vykúpená
- HRAJTE o poukazy do Školy varenia a kulinárske balíčky
- Preplnený mechúr. Nové dobrodružstvo smoliara Grega z obľúbenej série
- KNIHA za KOMENT počas apríla 2022 bola opäť úspešná
- Knižné hádanky na BUX.SK, nájdite si svoju zľavu a vyhrajte
- Veľká súťaž s novou sériou Cestovná agentúra Tajné svety
- PSIA DUŠA 2 pre všetkých milovníkov psov + SÚŤAŽ
- HRAJTE s filmom podľa knihy Nebezpečná láskavosť
- Výhercovia súťaži na BUX.sk (2017 a 2018)
Pikošky zo sveta kníh
- Zabudnuté rozprávky málo známej slovenskej rozprávkarky
- Jane Eyrová - podmanivý príbeh osudovej lásky v novom preklade
- Dobrodružné, zábavné a vzrušujúce. Toto sú Rozprávky na dobrú noc
- Lucia Sasková má nový psychologický príbeh Trinásta
- Praktické cvičenia vhodné pre každú tvár. To je kniha Tvárová joga