Internet a zneužitie identity

Bol to obyčajný, chudobný chlapík, ktorý putoval ako folkový pesničkár po krajine. Nezarábal veľa, nebol to super život a tak si raz povedal – pospevovať si môžem aj naďalej, ale radšej s plným bruchom a v pohodlnom dome. A tak vyštudoval právo, začal pôsobiť ako komerčný právnik a popri tom rozbehol svoju literárnu kariéru. Natoľko úspešne, že sa z neho stal jeden z najúspešnejších autorov psychologického thrilleru v USA. Jeho knihy sú rozchytané pár dní po vydaní a v sfilmovaných dielach hrajú také hviezdy ako Angelina Jolie či Denzel Washington...

Obálka titulu Rozbité okno

Jefferyho Deavera Milujem tento príbeh. A hlavne knihy Jefferyho Deavera. Novinka s názvom Rozbité okno tiež stojí za to. Hlavná postava jeho kníh, detektív Lincoln má bratranca, ktorého zatkli pre podozrenie z vraždy a všetky stopy i dôkazy nasvedčujú, že je naozaj vinný. On ale tvrdí, že je nevinný, no nevie vysvetliť usvedčujúce dôkazy a výsledky forenzných skúšok. Lincoln odsunie nabok dôkazy, šípi čosi a začne pátrať. Čoskoro dospeje k tomu, že jeho bratranca zatiahli do šialenej hry, pričom mu doslova ukradli jeho identitu. A zneužili.

A ako vieme, to v súčasnosti nie je nič zložité. V sieťach, v labyrinte internetu poletujú všetky možné (aj nemožné) informácie, po ktorých stačí siahnuť, ak patríte v tejto oblasti medzi zručnejších. A potom už je malina získať z dotyčnej osoby, čo potrebujete: zistíte si jeho pravidelné návštevy a miesta, kam chodí. A zbierate materiálne a fyziologické častice, ktoré v pravý čas a na správnom mieste šikovne podstrčíte. Ako dokázať v takomto prešpekulovanom prípade nevinu dôkazne vinného páchateľa? Lincoln má čo robiť, aby to dokázal a tak ako v iných knihách, mu výdatne pomáha Amelia Sachsová.

Angelina Jolie Deaver dokáže vyskladať neuveriteľný príbeh (nie v zmysle sci fi, ale mimoriadne premyslený a sofistikovaný), pripúta si čitateľa od prvých stránok a drží do poslednej v napätí. Prekvapuje zvratmi, neraz šokuje pointou. V Rozbitom okne poukazuje na pozadí pútavého príbehu na to, ako sa dá zneužiť identita každého z nás v informačnej sieti. Často v nej blúdime, klikáme, niekedy ani nevieme, čo odklikneme a ako sa odhaľujeme. Deaver výborne vykreslil riziko straty súkromia a intimity, znervózni a znepokojí čitateľa, a tak na záver knihy priložil niekoľko stránok, ktoré sa touto problematikou zaoberajú ( www.indefenseoffreedom.org, EPIC.org či www.eff.org).

Takže ako píše sám Deaver na konci knihy: „ Dbajte na ochranu svojej totožnosti. Ak to neurobíte, množstvo ľudí to spraví za vás.

Mib