Revival

Posadnutosť a závislosť má rôznorodé podoby, nie je podmienená spoločenskou vrstvou ani vekom. Stephen King v románe Revival ukazuje, aké extrémy dokáže dosiahnuť človek bez viery sústredený len na jeden cieľ: odhaliť tajomstvo smrti.

Stephen King je plodný autor so stabilnou základňou čitateľov. Preslávil sa predovšetkým horormi, napísal však aj viacero realistických kníh, nemenej napínavých a desivých. Drvivá väčšina románu Revival zdanlivo patrí práve medzi realistické diela, záver ale nikoho nenechá pochybovať o Kingových schopnostiach vytvoriť atmosféru napätia a hrôzy. S odvolaním na mytológiu stvorenú H. P. Lovecraftom buduje King vlastnú verziu nepochopiteľnej skutočnosti ukrývajúcej sa za našou realitou. Citát z Lovecraft otvára knihu a predovšetkým ku koncu sa k nemu viažu viaceré zlovestné okolnosti.

V románe si King zvolil sledovanie takmer celého života svojho hrdinu Jamieho Mortona. Jamie je typická kingovská postava: z chlapca prežívajúceho pohodové detstvo sa dospievaním stane outsider s problémami s drogami. V mladom veku sa stretol s reverendom Charliem Jacobsom a v rôznych míľnikoch života mu reverend opäť kríži cestu. Reverend Jacobs považuje za základ života elektrinu a to do takej miery, že sa stáva posadnutý odhaliť jej hlbšiu povahu. Svojimi experimentami pomohol viacerým ľuďom: prostredníctvom elektrických impulzov do mozgu zvládal také zásahy do nervovej sústavy, že zmenil fyziologické dopady, napr. liečil hluchotu, drogové závislosti, imobilitu a iné. Jamie mu postupne spadne do pasce a pomáha Jacobsovi uskutočniť hrozný plán.

Prostredníctvom postavy reverenda Jacobsa King tematizuje viaceré tragické okamihy osudu. V kontexte amerického kresťanského života sú známi kazatelia putujúci a šíriaci evanjelium v stanoch, na verejných zhromaždeniach a v komunitných aktivitách majú pomerne významný vplyv. King cez Jacobsa polemizuje s povrchným vnímaním viery a cez „príšernú kázeň“ odhaľuje všetky slabé miesta viery konfrontovanej s bolestnou skúškou. Čo je ešte hnev a čo už rúhanie? Ako sa majú počas pohoršlivej kázne zachovať veriaci zvlášť ak toto správanie pochádza od cirkevnej autority?

Čitateľ sleduje osudy postáv v rozpätí desaťročí a vidí, ako v určitých okamihoch cítia smútok za miznúcim životom. Chýba im domov, stratená rodina, mŕtvi priatelia, všetky udalosti bez šance na návrat. Vyrovnávanie sa so starnutím a smrťou sa objavuje vo viacerých Kingových knihách z posledného obdobia. V románe tak zaznieva aj silný nostalgický tón, ktorý dokazuje aj viacero viet so silnými emóciami: „Domov je tam, kde chcú, aby si zostal.“

Kniha Revival určite nesklame Kingových oddaných čitateľov a navyše rozširuje imaginárny svet vytvorený klasickým dielom H. P. Lovecrafta. Napriek všetkým hrôzam, ktoré zažijú postavy, je posolstvo knihy pomerne humanistické a Kingovi hrdinovia vedia, že čas vymeraný narodením a smrťou by mali stráviť čo najviac v okruhu najbližších, lebo koniec môže prísť príliš nečakane.

Recenzoval: Ján Blažovský