Príbeh na neopakovanie

Slovenský prozaik Jozef Karika je známy schopnosťou vziať čitateľa na exkurziu do pekla a po strmhlavom lete ho zasa nechať dopadnúť na zem.

Nejde však o prvoplánové šokovanie. Rozpráva napínavé príbehy o charaktere zla, zneužívaní moci a procese postupného morálneho rozkladu jednotlivých postáv. Aj za jeho najnovším románom Na smrť II stojí otázka: Prečo ponižovanie, mučenie a vraždenie státisícov ľudí mali na svedomí na pohľad slušní, vzdelaní a civilizovaní ľudia? Žiadni psychopati. A prečo tí takzvaní ,,normálni" tak ľahko opúšťajú vlastné morálne zásady a princípy ľudskosti? Dej dvojdielneho románu Na smrť sa začína v Ružomberku v dvadsiatych rokoch minulého storočia. Hlavnými postavami sú stredoškoláci a dobrí priatelia Viktor Hiler a Karol Schmidt. Jeden zo židovskej, druhý z nemeckej rodiny. Druhá kniha sa začína Viktorovým návratom z USA do Ružomberka koncom tridsiatych rokov, keď sa postavenie Židov markantne zhoršilo.

Perzekúcie a obmedzenia prerastajú do arizácií židovského majetku a deportácií do koncentračných táborov. Karl je zatiaľ poverený špeciálnou úlohou Heydrichovou tajnou políciou v Mníchove - čo najrýchlejšie a najefektívnejšie vyhladiť židovské obyvateľstvo v Poľsku, Litve a na Ukrajine. Po ukončení krvavej misie je prevelený do koncentračného tábora Osvienčim, kde sa stretáva s Viktorom. Autor ide do najnaturalistickejších detailov. Pracuje pritom s historicky ukotvenými faktmi a psychologicky vypointovanými postavami. Predovšetkým však ponúka silný, napínavý a nezabudnuteľný príbeh, ktorý by sa už nemal nikdy opakovať.

Publikované: Profit; 02/2014; 21/01/2014; s.: 59; (dn) ; Zaradenie: Artservis