Akčný hrdina Dr.House

Hugh Laurie: Obchodník so smrťou. „Pražské letisko je o niečo menšie, než nápis hlásajúci "Letisko Praha". Kolosálna stalinistická veľkosť ma prinútila zamyslieť sa, či bol nápis vybudovaný pred rádiovou navigáciou, aby si ho mohli piloti prečítať už z polovice Atlantiku....Správy o tom, že Česi sa vymanili z pažeráku Sovietov ešte nedorazili k imigračný úradníkom, ktorí znovu bojovali svoju studenú vojnu s každým znechuteným kmitnutím očí z fotografie v pase na dekadentného imperialistu stojaceho pred nimi...“

Obálka titulu Obchodník so smrťouAj toto si možno prečítať v knihe Obchodník so smrťou od Hugha Laurieho, známeho ako Dr.House. Vtipná, iskrivá a zábavná oddychovka. Časť sa odohráva v Prahe a postrehy v podobnom duchu pokračujú:
„Pred letiskom som chytil taxík, aby som sa dostal na Václavské námestie. Zistil som, že žiadosť v angličtine je tu foneticky identická s českou frázou "som úplne tupý turista, prosím, vezmite si všetko, čo mám". Keď mi na Václaváku šofér povedal, koľko peňazí chce, musel som stráviť peknú chvíľku vysvetľovaním, že naozaj nechcem kúpiť celé jeho auto, ale že sa chcem s ním vyrovnať len za pätnásť minút, ktoré som strávil v ňom... Neskôr som sa rozhodol, že sa pokúsim naučiť po česky "už je mi za tebou smutno".

Pestrý obal knihy „Obchodník so smrťou“ zaujme na pultoch kníhkupectiev už zdiaľky a keď som si prečítal niekoľko prvých stránok, neodolal som. Chvíľku som si zvykal na nie celkom tradičný spôsob písania, no potom som sa už iba zabával. A pritom je to akčný thriller. Hlavným hrdinom je Thomas Lang, ktorý dostane ponuku zabiť bohatého priemyselníka. Lang však z presvedčenia objednávku na vraždu odmietne a rozhodne sa obeť varovať. Odvtedy sa postupne zaplieta do neraz absurdných situácií.

Vynikajúca kniha. Najmä vďaka iskrivým dialógom, slovným prestrelkám, vtipným hláškam. Laurie nešetrí iróniou, suchým britským humorom a pritom stále udržiava napätie, okoreňuje knihu akčnými scénkami, pridá osudové ženy, nechýba prehnitá CIA... Jednoznačne je Obchodník so smrťou jedna z tých lepších kníh, ktoré som v poslednom období prečítal. Nehrá sa na kvalitné čítanie, ale chce zabaviť, autor nie je evidentne žiadny hlupák a akčných hrdinov, ani dramatické zápletky neberie príliš vážne.

Zaujímavé je tiež to, ako je hlavný hrdina knihy Thomas Lang blízky Dr.Housovi, ktorého si Hugh Laurie zahral. Ale pozor - knihu napísal ešte pred desiatimi rokmi, kedy o svojej seriálovej úlohe ani netušil. Oboch však spája výstižný sarkazmus, čierny humor a neraz drsné a zraňujúce spôsoby.

mib