Najkvalitnejší triler Larsa Keplera. Uspávač

Uspávač je kriminálny triler z vydavateľstva Ikar od švédskej manželskej dvojice, Alexandry Coelho a Alexandra Ahndorilovcov, píšucich pod pseudonymom Lars Kepler.

kniha UspávačPo trojici úspešných kníh (Hypnotizér, Zmluva podľa Paganiniho, Svedkyňa ohňa) autori napísali azda najkvalitnejší román Uspávač. Aj v ňom sa hlavným hrdinom stáva svojrázny vyšetrovateľ Joona Linna s fínskym prízvukom. Tentoraz upustili od neuveriteľných scén, ktoré boli prítomné v knihe Svedkyňa ohňa. O to viac sa zamerali na psychológiu trestného činu a konanie psychicky narušeného jedinca. Dozvieme sa o motiváciách potenciálneho sériového vraha a tiež to, prečo niektoré obete nezabíja, ale necháva nažive.

Celkovo autori, podobne ako v debutovom Hypnotizérovi, čitateľovi viac predkladajú myslenie vraha, ale zároveň voči nemu neprejavujú súcit ani ľútosť. Sympatie si však určite vybudujete k Joonovi Linnovi a policajtke Sage Bauerovej, ktorá má v tejto knihe taktiež veľa priestoru. Charaktery ich postáv sú opísané živo a vierohodne.

kniha Uspávač kniha Hypnotizér  kniha Zmluva podľa Paganiniho  kniha Svedkyňa ohňa

Detektívna zápletka začína v momente, keď sa Mikael, jedna z obetí uspávača, našiel po trinástich rokoch živý pod železničným mostom, hoci bol vyhlásený za mŕtveho. Vtedy sa v Joonovi Linnovi znovu prebúdzajú spomienky na minulosť a je rozhodnutý, že tentoraz vraha chytí. Jeho možný spoločník je síce už trinásť rokov zavretý na dobre stráženom psychiatrickom oddelení, avšak je zahalený istým tajomstvom.

Lars KeplerČitateľa možno prekvapia krátke, jeden až trojstranové kapitoly, ktorých sa vo finále napočíta celkovo niečo vyše stopäťdesiat. Podobné to bolo aj v predchádzajúcej knihe. Navodzuje to pocit strihov podobných tým v akčných filmoch. V texte to buduje isté napätie a uľahčuje čítanie. Autorom sa zrejme dobre písala, pretože Uspávač je sviežou a čitateľnou knihou. Hypnotizér miestami trpel ťažkopádnejšími pasážami. Na ľahkosti čítania sa však určite podpísal aj kvalitný preklad Márie Bratovej.

recenzoval Jakub Pokorný

Recenzie ďalších zaujímavých kníh, ako aj novinky zo sveta literatúry, akcie, či knižné tipy nájdete v novej Knižnej revue č. 12. Vychádza už budúcu stredu 11. júna.