Mississippské poviedky (27.7.2010)

Recenzia novinky od Johna Grishama. John Grisham sa preslávil ako autor právnických bestsellerov, z ktorých mnohé boli sfilmované (Kedy zabiť, Firma, Prípad pelikán ai.), no tentoraz prichádza s novinkou – súborom siedmich poviedok. Priznám sa, bral som túto knihu do rúk s pochybnosťami, lebo milujem Grishamove romány... ale rýchlo som sa naladil na "novú" nôtu a napokon som ľutoval, že tam bolo iba sedem poviedok.

Mississippské poviedky

John Grisham Mississippské poviedky nás vracajú do fiktívneho okresu Ford, kde sa odohrávali aj jeho romány Kedy zabiť, Sudca či Zoznam. Grisham opäť predviedol svoje typické rozprávačské majstrovstvo, humor, napätie aj vynikajúcu zápletku. Je úžasné sledovať v poviedke Odložené spisy, čo urobí právnik Mack, keď mu oznámia, že dostane mimosúdne vyrovnanie za prípady, ktoré úž dávno odložil a takmer na ne zabudol. Jeho hrubý ročný príjem je 95.000 dolárov a na mimosúdnom vyrovnaní má zarobiť vyše 200.000 dolárov...neuveriteľne lákavá suma, pre ktorú sa doteraz bezvýznamný právnik rozhodne vykonať vo svojom živote nevídané veci...

Mimoriadne silné pocity dokázal Grisham vzbudiť v druhej poviedke Posledná návšteva. Invalidná Inez a jej synovia Leon a Butch idú na poslednú návštevu najmladšieho Raymonda odsúdeného na plynovú komoru... Hoci je to poviedka o stratených existenciách, rodine kriminálnikov (vo väzeniach si užili svoje aj Leon a Butch) a poprave nenapraviteľného zlodeja a vraha, John Grisham navodil autentickú atmosféru a div čitateľa nezískal na stranu týchto pochybných existencií.

Alebo do tretice, veľmi silný príbeh Michaelova izba o tom, ako môže dopadnúť stretnutie právnika a druhej strany po rokoch... Grisham ponúkol výstižné nastavenie zrkadla mnohým bezcharakterným právnikom, ktorí vidia jediné: víťazstvo v procese, nech sú dôsledky akékoľvek.

V Mississippských poviedkach sa stretávame so zaujímavými postavičkami - poisťovák Sidney, ktorý sa rozhodne zruinovať kasíno, či gay z poprednej rodiny, ktorý prišiel domov zomrieť - a Grisham opäť ukázal, prečo patrí medzi najobľúbenejších a najlepších spisovateľov sveta. Vytvoriť dobrú poviedku si vyžaduje podľa niektorých odborníkov oveľa viac ako napísať román. Grisham opäť strhol svojím štýlom, prekvapil, šokoval, ponúkol intímnu kroniku života Mississippi. Každý jeho príbeh skúma rôzne motívy – smútok, pomstu, beznádej, lásku, spravodlivosť...a všetky poviedky pritom flirtujú s právom a advokáciou, ako to máme u Grishama radi. Vybral si de facto jednoduché, priamočiare príbehy, ktoré však rezonujú a nútia uvažovať.

Prečítajte si úryvky z poviedky „ Posledná návšteva“.