Jedy, zrady a vraždy

Je zaujímavé, kde dokážu autori zbierať námety na svoje príbehy a ako sa dostávajú k rôznym témam a situáciám. Náhodné bujnenie jedovatého rastlinstva pri dome spisovateľky Sary Poolovej podnietilo jej záujem o travičstvo. Nadobudnuté vedomosti zužitkovala vo svojej literárnej tvorbe. Jej prvotinou bolo dielo Jed a román Zrada Borgiovcov je jeho voľným pokračovaním. Prečítajte si recenziu, ktorú nájdete v najnovšom čísle Knižnej revue č.23.

Zrada BorgiovcovZatiaľ čo prvý diel Jed sa odohrával v roku 1492 a jeho ústredným motívom bolo pomstenie zavraždeného otca, druhý diel Zrada Borgiovcov je situovaný na jar nasledujúceho roku.

Hlavnou protagonistkou zostáva Francesca Giordanová, mladá žena poznačená tragickou stratou a vyzbrojená nebezpečným rodinným dedičstvom - smrteľne ohrozujúcim umením travičstva. Stáva sa dvornou travičkou najnebezpečnejšieho rodu v Taliansku a jej ústrednou úlohou je ochrániť pápeža Alexandra VI., pôvodne Roderiga Borgiu. Rozprávanie v prvej osobe nás vtiahne do napínavého deja a poľahky sa zžijeme s hrdinkou.Jed

Hlavnou ideou diela je opäť poukázanie na skazenosť stredovekej zvrchovanosti. Zápas o moc, pri ktorom sa stierajú rozdiely medzi svetským a kresťanským svetom a o slovo sa hlásia intrigy, zrady i vraždy. Francescino prežívanie je výraznejšie vykreslené a pocit zrady či krivdy neraz vybičuje jej travičské schopnosti a praktiky do extrémov, ktoré poriadne zamiešajú karty v spoločenskom usporiadaní renesančného Talianska. V poznámke na záver autorka uviedla základné historické míľniky, ktoré dielu dodajú punc dôveryhodnosti a tajomna, keďže udalosti sú skutočné, no fabuly už fiktívne. Avšak kde je hranica?

V 15. storočí a v „temnom období stredoveku", keď cirkev všetko dogmaticky diktovala, sa väčšina ľudí nezamýšľala nad alternatívnymi vysvetleniami javov. I tento atribút v románe vytvoril priestor pre veľkú dávku mystiky a nadprirodzena. Súhra tajomných javov, neustále hroziaceho nebezpečenstva nevedno z ktorej strany a tiene vlastnej minulosti, ktoré Francescu neustále Sara Poolováprenasledujú, vytvára pri čítaní atmosféru, ktorá dokáže čitateľa úplne opantať i bez jedov.

Lívia Brtáňová, Knižná revue č.23

Ďalšie recenzie na nové knihy nájdete v Knižnej revue 23, ktorá vychádza 13. Novembra. Napríklad na Kláru a iglu od Petry Nagyovej Džerengovej, Liek na smútok najpopulárnejšej slovenskej autorky Táni Keleovej.Vasilkovej či Jazdci časom Alexa Scarrowa.
Dvojtýždenník o nových knihách Knižná revue vám tiež predstaví Knihu odpovedí, Strašidelný hrad, tematické stránky o cudzích jazykoch a ľúbostných drámach, v stĺpčeku o e-knihách nájdete odpoveď, na čom sa dajú čítať elektronické knihy, a nechýbajú zaujímavé podujatia z programu Bibliotéky.